Troms og Finnmark vedtok nytt skredsikringsprogram
Fylkestinget i Troms og Finnmark har vedtatt et helhetlig skredsikringsprogram for fylkesvegene. Forebyggende skredkontroll skal nå vurderes for alle rasutsatte strekninger, ifølge fylkeskommunens nettsider.
Med forebyggende skredkontroll menes blant annet bruk av skredtårn, der overvåkning og kontrollerte utløsninger av snøskred inngår som tiltak. En slik form for skredkontroll anses som mer kostnadseffektiv enn eksempelvis tunell og skredoverbygg.
Forebyggende skredkontroll er allerede tatt i bruk flere steder i Troms og Finnmark, og erfaringene skal være gode. I Holmbuktura (Fv7900) har skredvarslingsanlegget redusert stengetiden med 70-80 %. I Skillesfjord (Fv883) har skredkontrollanlegget redusert total stengetid med ca. 30 %.
Det faglige grunnlaget for de prioriterte skredpunktene er basert på Statens vegvesens kartlegging av skredsikringsbehovet for fylkesvegene i Troms og Finnmark. Kartlegging ble gjennomført i 2019.
De prioriterte skredpunktene i det nye sikringsprogrammet for 2020-2026 er som følger:
Fv243 Røyrnesbukta
Fv7900 Holmbuktura
Fv868 Pollfjellet
Fv7768 Grøtfjorden
Fv862 Svarthollatunnelen, vest
FV862 Breitindtunnelen vest
Fv862 Skarvhammarn /Hestesletta (Store Hesten)
Fv862 Bratthesttunnelen øst
Fv7862 Bløtkakesvingen
Fv7940 Oterelvene/Singla
Fv87 Tamokdalen Olsrud (Blåbærsfjellet)
Fv52 Åslandet
Fv829 Nødsfjellet
Fv7760 Reiervika
Fv91 Breivikeidet
Fv889 Skipsbukta
Fv8074 Skjånesveien
Fv890 Kongsfjord-Berlevåg
Fv882 Seivikbbukt
Fv882 Hamnbukt/Stranda
Fv882 Øksfjordbotn
Fv8050 Elvebotn I og II
Fv883 Skillefjord Sør
Fv894 Oksevågdalen I, pluss punkturbedringer
Fv882 Leirvika