23948sdkhjf

Omfattende oppgradering

Teknikere og ingeniører har vært overalt på Hydrema 912G med justeringer, oppdateringer og forbedringer.

Hydrema er klar med 9. generasjon av storselgeren Hydrema 912, melder de i en pressemelding.

Teknikere og ingeniører på fabrikken i Støvring i Nordjylland har vært rundt overalt på, i og under dumperen i søk etter områder hvor det kunne justeres og oppdateres for å skape forbedringer på maskinen som fra før er Hydremas bestselger.

- Den nye Hydrema 912G i 9. generasjon har fått langt mer enn den motoroppdatering. I tillegg har vi sett på alle nye muligheter for komfort, enkel og effektiv service, samt alt i motorrommet, forteller Hydremas utviklingssjef, Thorkil K. Iversen.

Klar for biodiesel

Den nye Stage V-motoren fra Cummins kan også kjøre på den 100 prosent biologiske -dieselen. For å sikre renest mulig eksos har 912G partikkelfilter og bruker AdBlue. Motoroppbygningen er gjort enklere og er nå uten EGR-ventil. Motoren yter 147 hk som forgjengeren i Stage IV.

Blant tekniske oppdateringer er det oppgraderte kjølesystemet med en helsveiset radiator som sikrer 10 prosent større kjølekapasitet. Den er også utstyrt med elektronisk styrt vifte, som kun er i drift når det er behov for det. Det er følere på alle kretser og viften fungerer på nøyaktig samme måte som på personbiler. Det sparer både støy og drivstoff.

Maskinens hovedbryter er helautomatisk og systemet slår seg selv av når det ikke er behov for strøm. Føreren trenger ikke lenger slå av hovedbryteren når han forlater maskinen.

I motorrommet er filtre og kontrollsteder nå plassert slik at de kan nås fra bakken. Samtidig er det blitt bedre tilgang til rensing av radiatoren. Alle oljetappinger er i tillegg utstyrt med Drain Valve-tappeventiler.

Hoist Assistance

912G kan også utstyres med Hoist Assistance, som Hydrema lanserte på den større dumperen 922G til Bauma i fjor. Det er et sikkerhetssystem som fungerer som elektronisk vater. En hellingsindikator i instrumentpanelet viser maskinens helling både sideveis og i lengderetningen. Hvis hellingen blir for stor vises en advarsel om at det ikke er sikkert å tippe.

Hydrema har i tillegg lagt til mulighet for å velge til et luftfjæret, ventilert sete med automatisk vektinnstilling opp til 150 kg.

Mange muligheter

Dumperen fås også med multichassis uten kasse, slik at det kan monteres redskaper som saltspreder, sandutlegger eller vannvogn. Også montering av frontlift til for eksempel kost eller snøplog er mulig. I tillegg kan det monteres skinnehjul for banearbeid.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.141