Gjør termotransport på bane mer miljøvennlig
Ifølge Schenker skaper den nye løsningen store muligheter til å flytte trafikken med temperaturkontrollerte varer fra vei til jernbane med positive klimaeffekter og omfattende reduksjon av CO2-utslipp som følge av dette. Det faktum at varene transporteres med jernbane i stedet for med lastebil reduserer klimabelastningen med litt over 59.000 tonn CO2 årlig. I tillegg kommer effekten av å bruke elektriske aggregater i stedet for dagens dieselaggregater.
Ny grønn løsning på skinner. Fra venstre: Erik Solum, Head of Direct Road i Schenker; Trond Williksen, sjef terminaldrift i Green Cargo, og Bjarke Raaby, vogningeniør i Green Cargo. Foto: Schenker
Testing frem til april
Schenker starter opp med to elektriske vogner i et togsett for testing frem til april neste år. Testene evalueres i sanntid, og selskapet opplyser at de kan skalere opp antall vogner på kort varsel. Vognene fra Wascosa er tilpasset intermodale løsninger med 20, 40 og 45 fots-containere, samt 13,6 meters traller.
Den tekniske løsningen er basert på å koble vognene til lokomotivet og deretter konverteres strømmen til trefase og 400 V. Vanligvis brukes dieselaggregater til vognene som transporterer tempererte varer. Disse bruker i gjennomsnitt 2,5 liter diesel per time. Transporttiden mellom Oslo og Narvik er 28 til 30 timer. For disse transportene betyr den nye løsningen reduserte CO2-utslipp fra fossilt brensel på ytterligere 122 tonn årlig.
Aggregater på både strøm og diesel
Schenker bruker kombinerte aggregatene som går på både diesel og elektrisitet. Dette gjør det derfor mulig å utføre innhenting og utkjøring til/fra jernbane med aggregater gående på diesel som så veksles over på strøm i toget. Dermed sikres en ubrutt og stabil temperatur fra lasting hos avsender til lossing hos mottager, i tillegg til at det er en sikkerhet dersom man får en strømstans.
Opphav og kilder: Schenker