Trans-Europa er underveis
For noen dager siden ble de første 90 kilometren av den nye trans-europeiske motorveien, kalt prosjekt A1, åpnet. Strekningen går fra Gdansk til Nowe Marzy, til en kostnad på 667 millioner Euro.
Veistrekningen, i et land der bare 670 km av nettet møter det de kaller europisk standar, har denne strekningen stor betydning for Polens økonomiske utvikling, sa myndighetene ved åpningen.
Skanska leder prosjektet, so er et samarbeid med flere regionale og lokale leverandører. Det har pågått en sterk debatt i alle berørte organer om hvorvidt Polen skulle være med på et slikt prosjekt. Allerede i 1998 ble ideen sådd, og har flere ganger blitt forpurret av blant annet en sterk offentlig debatt og protestaksjoner.
Beslutningen ble tatt i 2005, og nå er altså første etappe åpnet.
I samme kontrakt inngår en strekning på 60 kilometer syd for Nowe Marzy.
Noen tall om prosjekt A1:
Phase 1
Construction period: 2005-2008
Operations: 2007-2039
Total construction value: € 535.40 million
Skanska's share: € 415.86 million
Skanska ID's share of ownership, 30%
Skanska ID's investment: € 10M
Payment type: Availability
The scope of work for Phase 1 includes the installation of:
¿ 89.45 km of new motorway (two carriageways of two traffic lanes each)
¿ 86 engineered structures (30 bridges in the motorway line, 37 overpasses and 19 underpasses such as animal and local passes)
¿ 6 two-level road interchanges
¿ 4 railroad crossings
¿ 3 pairs of service areas (6 total) of type MOP I
¿ Two maintenance facilities at Pelplin and at Nowe Marzy
Phase 1 will be equipped with the following motorway equipment:
¿ Emergency roadside telephones
¿ Traffic logging equipment, installed at each intersection and capable of counting the total number of vehicles using the motorway and of categorising them into light and heavy vehicles
¿ Two high-speed weigh-in-motion sites
¿ One traffic control room, manned 24/7, located at the Pelplin maintenance depot into which the above subsystems are linked
¿ One fibre optic-based communications backbone installed along the length of the Motorway to carry voice, data and telemetry signals.
The main technical parameters of Phase 1 of the motorway include:
¿ Technical class: I (motorway)
¿ Design speed: 120 km/h
¿ Number of carriageways: two
¿ Number of traffic lanes: four (two carriageways of two lanes each)
¿ Traffic lane width: 3.75 m
¿ Height clearance: 4.70 m