23948sdkhjf

Dramatisk for anleggsbransjen

- 2-4 milliarder kroner i strakstiltak, mener MEF. – Ikke på langt nær nok, vi må ha 15 milliarder, sier toppsjef i Volvo Maskin, Jon Vislie.

Det var dyster stemning på kontoret til Maskinentreprenørenes Forbund (MEF) nylig da den siste analysen av kapasiteten i anleggsbransjen ble presentert. Aldri tidligere har det vært målt mer ledig kapasitet enn høsten 2008.

På en måneds sikt har bransjen 16 prosent ledig kapasitet, på tre måneders sikt er kapasiteten 33 prosent. Dette tilsvarer 30 prosent mer ledig kapasitet på en og tre måneders sikt i forhold til høsten 2007.

Siden oktober har situasjonen i anleggsbransjen forverret seg dramatisk ? I undersøkelsene ligger en analyse av ordrereserve, arbeidskraft, maskinpark og oppfatning om framtiden for neste halvår.

54 prosent av bedriftene svarer at de har svært dårlig eller dårlig ordrereserve de neste seks månedene. ?31 prosent av bedriftene rapporterer om uendret ordrereserve.?Bare 15 prosent sier de har god eller svært god ordrereserve.?42 prosent av bedriftene varsler at de vil permittere eller si opp ansatte de neste seks månedene. Tilsvarende måling i oktober viste 30 prosent.?55 prosent forventer ingen endring i antall ansatte. I oktober var dette 65 prosent.?Bare tre prosent av bedriftene varsler i desember at de vil ansette flere. I oktober var dette sju prosent.

- Vi ser nå et marked med flere tilbydere på alle anbud, mer ledig kapasitet enn noen gang, bedre periodisering av anbudene og synkende råvarepriser. Dette åpner et "mulighetsvindu" og gir en unik timing for veiinvesteringer som vil være billige noen år framover. Veibygging vil dempe arbeidsledigheten og gi mye mer ve for pengene flere år fremover i tid. "Vinduet" lukkes gradvis igjen når finanskrisen går over og mot 2020 når eldrebølgen har satt inn for fullt. Forskuttering av veiprosjekter nå er derfor viktig, venter vi for lenge blir alt mye dyrere, sier Trond Johannesen i MEF.

MEF vil ha en strakstiltakspakke for anleggsbransjen på mellom 2 og 4 milliarder kroner. Dette tallet kan være for lavt, i hvert fall hvis vi skal lytte til sjefen for Norges største maskinimportør, Volvo Maskin. - Det holder ikke. Pakken må være på 15 milliarder kroner. Vi risikerer tusenvis av ledige i anleggsbransjen i løpet av kort tid. Det skjer dramaiske endringer fra dag til dag. Og så må vi ha inn 100 milliarder kroner i neste Nasjonal Transportplan, er Jon Vislies umiddelbare kommentar.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.171