Brannen ga større skader enn først antatt. -Varmeutviklingen var enorm med temperaturer på 1200-1500 grader. Vi har aldri før sett så store betongskader, sier seksjonsleder Anders Aaram i Statens vegvesen Stor-Oslo distrikt i en pressemelding til tungt.no. Ulykken skjedde da et vogntog kom ut av kontroll 100 meter før tunnelen, fulgte autovernet inn i tunnelen og kolliderte med betongveggene på begge sider før det tok fyr. Den utenlandske føreren ble funnet omkommet ved siden av kjøretøyet som var lastet med plastruller og plastbelagt papir. Onsdag ble de siste av de knapt 60 ødelagte betongelementene skiftet ut. Resten av tunnelen er vasket tre ganger for å bli kvitt sot. Nå skal nesten 500 meter elektroteknikk på plass; belysning, skilter, kabler og overvåkningsutstyr. - Elektroentreprenøren fant mer omfattende skader på det elektriske anlegget enn først antatt og det er ferdigstillelse av de elektriske installasjonene som avgjør når tunnelen kan gjenåpnes, sier Aaram.