23948sdkhjf

Grand finale

Etter å ha vært på veien siden august og vært innom mer enn 50 steder, avsluttes Volvo-karavanen i disse dager i et grustak på Jessheim. Her har Volvo Trucks og Volvo Maskin gått sammen om å lage Volvo Anleggsdager 2009, som en storslått avslutning på det som må sies å være en vellykket karavane.

20. august startet Volvos karavane i Kirkenes og nå på tirsdag, 27. oktober, ble den avsluttet i Drammen. I løpet av denne tiden er 66 aktive demodager, fordelt på 51 steder blitt gjennomført. Til sammen har lastebilene tilbakelagt 134.000 kilometer og det har gått med 70.000 liter diesel. Noen av de mest populære karavanebilene er kjørt 20.000 testkilometer (FH16 700 hk).

Hele Volvos forhandlernett har vært engasjert og 300 ansatte har på en eller annen måte vært involvert i årets karavane, blant annet med å servere 7000 hamburgere og pølser.

- Vi har registrert over 3000 prøvekjøringer i løpet av karavanen. Enkelte steder har vi opplevd at folk har stått i kø langt utover kvelden for å få lov til å prøvekjøre lastebilene. Vi bestemte oss for å satse stort selv om det er nedgangstider, men skal vi tilbake i toppen, må vi satse, sier Torstein Magelssen hos Volvo Trucks.

I grustaket på Jessheim, nærmere bestemt Hovinmoen industriområde, stiller Volvo Trucks med et stort utvalg anleggsbiler. Her er det muligheter for å prøvekjøre "alt", fra den minste FE, 280 hk, 4x2 med automatgear fra Allison til FH 16, 700 hk, 6x4, med I-shift.

Volvo Maskin viser også frem et bredt utvalg av modeller. To minigravere, blant annet volummodellen EC55C, tre hjullastere (L50F, L110F og L150F), hjulgraveren EW140C, veihøvelen G976, og beltegraverne ECR235CL, ECR305CL og EC360CL "Prime". Sistnevnte graver har gjennomgått store forandringer med blant annet 11 % høyere motoreffekt, økt pumpekapasitet og hydraulikkoljetykk, 6 % bedre drivstoffeffektivitet og forsterket bom, stikke, ramme og undervogn.

- Bortsett fra litt endringer på motvekten, er det nesten ikke mulig å se forskjell, men endringene er såpass store at vi kaller modellen for "Prime" her i Norge, sier David Kristianslund hos Volvo Maskin.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.062