23948sdkhjf

Bjørvikatunnelen – et prestisjeoppdrag

Det er tidenes største samferdselsprosjekt i Norge, kanskje sett bort fra Gardermoen-utbyggingen. Bjørvika-prosjektet åpner en hel bydel i Oslo for byutvikling når trafikken fra neste år ledes under fjord og jord.

120.000 biler passerer daglig på de store trafikkårene, E6 og E18, som i årevis har markert et kraftig skille mellom Oslo by og fjorden utenfor. Området rundt Akershus Festning, Rådhuset og Aker Brygge ble "tatt tilbake" da Festningstunnelen ble bygget for 25 år siden, men fortsatt gjenstår Bjørvika, området mellom den gamle middelalderbyen og Akershus Festning. Byggingen av Oslos nye operahus var første steg i det store byutviklingsprosjektet, som når det står ferdig, vil inneholde både næringsbygg, statlige institusjoner/ museer, parker og friluftsområder og ikke minst fjordnære boliger.

Veidelen av Bjørvikaprosjektet er kostnadsberegnet til 5,9 milliarder kroner. Rundt halvparten av midlene kommer fra bompenger.

1100 meter

Nylig startet arbeidet med å koble senketunnelen, den første som noen gang er bygd i Norge, med den 25 år gamle Festningstunnelen. Det betyr redusert kapasitet i en av de mest trafikkerte veitunnelene her til lands i et halvt år, til mai 2010. Foreløpig har trafikkavviklingen gått over all forventning. Det var spådd trafikkaos og lange køer i hovedstaden, særlig i morgenrushet og spesielt inn mot byen vestfra, i de første dagene etter trafikkomleggingen. Men de pessimistiske spådommene har ikke slått til

Bjørvikatunnelen blir 1100 meter lang med tre kjørefelt i hver retning. 675 meter av den er senketunnel. Den består av seks store betongelementer bygget og støpt på Vestlandet som allerede for et par år siden ble slept til byen og i fjor høst senket på plass rett utenfor Oslos nye operabygg i Bjørvika. Den resterende delen av Bjørvikatunnelen skal støpes i betong med avkjøringsramper på hver side.

Når alt sammen er ferdig og klar for åpning neste år skal gjennomgangstrafikken fra nord til vest kunne gå i tunnel helt fra Ekeberg til Filipstad, rett ved anløpshavnen til Kielferga.

Statens vegvesen skal også utvikle stamveinettet i den nye bydelen Bjørvika. Et arbeidet skal skje mellom 2010 og 2013. Det totale veiprosjektet med kryss, avkjøringer og veier i den nye bydelen er på over 8000 meter.

Hegna Maskin

Det er NCC som har hovedentreprisen på arbeidet med å sammenføye Festningstunnelen med den nye senketunnelen. En gammel kjenning for AMs lesere, Hegna Maskin AS, fikk pigge- og rivejobben, nærmere bestemt oppdraget med å pigge bort betongdekket og fjerne den solide armeringen i gulvet ved utløpet av høyre og venstre løp i Festningstunnelen, rett ved gamle Oslo havnelager. Den nye Bjørvikatunnelen er nemlig lagt delvis under den gamle tunnelen for å utligne høydeforskjellen. Straks rivejobben på det ene tunnelløpet er over, starter støpearbeidene. Rundt 25 mann fra NCC skal jobbe døgnet rundt for å bli ferdig med det første løpet. Tidsskjemaet er hektisk, forteller byggeleder Per Anders Quist.

Hegna Maskin fra Vikersund har i sin eie to av de største pigghammerne som er levert i Norge til å hjelpe seg med. Denne gangen var det en HB 7000 (Atlas Copco) montert på en Cat 365 C som gjorde jobben på det første av de to tunnelløpene. Oppdraget, som skulle ha vært unnagjort på ti dager, ble ferdig på mindre enn syv dager, altså godt under tidsskjema. Den store slaghammeren pigget seg lett gjennom den metertykke betongen. I alt ble det pigget bort 1600 m3 betong på det første løpet. Det lover bra for fremdriften når Hegna Maskin senere i prosjektet også skal pigge bort betongdekket i det siste av de to tunnelløpene. Den tyskproduserte slaghammeren har på et par år allerede rukket å være med på flere store oppdrag i Oslo-området, blant annet pigging av Hydro-tomta på Lysaker og det nye dobbeltsporet ved Sandvika stasjon.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.062