23948sdkhjf

Spyler bort Oslo-møkka

Med spesialbygde spylebiler vasker Mesta Drift bort tonnevis med støv og forurensning etter de mange tusen kjøretøyene som daglig kjører gjennom hovedstadens mange tunneler. Hver natt er de på jobb for å gjøre tunnelene lysere og mer trafikksikre for de veifarende.

Da ISS fikk funksjonskontrakten på vedlikehold av tunnelene i Oslo, ble Mesta Drift AS valgt som underentreprenør på tunnelvask. Med ansatte som til sammen har flere tiår med kompetanse på området og spesialbygde Mercedes-Benz Econic, er det ikke mange andre selskaper som kan "matche" effektiviteten til selskapet.

Mercedesene Mesta bruker til tunnelvasken er bygget opp av Svelvik-firmaet Mek Tec i 2000. Den gang ble utstyret utviklet for Statens vegvesen og sammen fant de frem til det mest optimale utstyret for tunnelvask. Da Mesta ble etablert ble de to spylebilene med over til Mesta Drift.

De to Mercedes-Benz Econic er utstyrt med en spylebom med ca. 5,5 meter rekkevidde. Spyleutstyret styres ved hjelp av en joystick og på et kontrollpanel kan blant annet såpe- og vannmengde justeres. Lastebilene har vanntanker på henholdsvis 8000 og 12.000 liter og såpe/kjemitankene er på 1600 liter. Separate pumper blander vann og såpe i riktig mengde, ut i fra hvor møkkete sjåførene vurderer tunnelene til å være og hva avtalen om renholdet i hver enkelt tunnel er.

Lastebilen med vanntanken på 8000 liter, er 2-akslet og kjøres av Thorleif Grefsrud. Han er bas på arbeidslaget som utfører tunnelvask og var i sin tid med på å teste ut bilene i forbindelse med oppbyggingen.

- Vi prøvde ut forskjellige løsninger med blant annet høyt og lavt trykk, forskjellige dyser og vannmengder. Det vi kom frem til den gangen har vist seg å være det optimale utstyret for bruk til tunnelvask, sier Thorleif Grefsrud. Han har kjørt spylebilen siden den var ny og er nå inne i sitt ellevte år med tunnelvask.

Med seg på laget har han Trond Skrårudsether som begynte i Statens vegvesen i 1966. Spylebilen han kjører er bygget opp på mer eller mindre samme måte som Grefsrud sin spylebil. Men med en vanntank som rommer 4000 liter mer, er påbygget montert på et 3-akslet chassis. Sistemann i trekløveret er Jon Pedersen som kjører feie-/sugebilen, han er på niende året. Lastebilen er en Scania P380 som ble levert i 2006.

Anleggsleder for brovedlikehold og tunnelvask i Mesta Drift, Tor Andre Andreassen, forteller til tungt.no at de har ansvaret for vask av 22.000 meter tunnel i Oslo, men at de totalt på landsbasis vasker ca 60.000 meter tunnel i løpet av året. I tillegg har Mesta også avtale om vask av Södra Länken i Stockholm en gang i året. (Red.anm.:Södra Länken er Europas lengste "bymotorveitunnel" og Sveriges lengste tunnel med sine 4600 meter).

- Det er forskjellig fra tunnel til tunnel hvor ofte de vaskes. Vålerengatunnelen skal vaskes 10 ganger i året, mens for eksempel Festningstunnelen vaskes 13 ganger. Vi er veldig fornøyd med at ISS valgte Mesta Drift som partner på tunnelvask. Kontrakten er på fem år, sier Andreassen.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.064