God fremdrift på Kvivsvegen
Kvivsvegen skal gjøre forbindelsen mellom Søre Sunnmøre og Nordfjordeid bedre og vil åpne opp for et nytt øst-vest samband mellom Søre Sunmøre og Østlandet via fylkesvei 15 over Strynefjellet.
Det er en ny del av E39 og omfatter strekningen fra fylkesvei 60 i Grodås i Hornindal kommune i Sogn og Fjordane til fylkesvei 651 i Geitvika i Volda kommune i Møre og Romsdal. Samlet lengde er 17.120 meter. Av dette er det fire 4 tunneler. Prosjektet omfatter ca. 2,9 km sideveger. På Grodås er det planlagt 1550 m ny gang- og sykkelvei langs E39, frå skolen til krysset med fylkesveg 726 (Lødemel).
Til vegvesen.no lover prosjektleder Oddbjørn Pladsen at Kvivsvegen åpner høsten 2012. Men når på høsten tør han ikke si noe bestemt om.
- Vi kan vel uttrykke det slik; det er god fremgang på alle "fronter" og åpningen blir høsten om to år, sier en smilende Pladsen.
Det er full drift i tre av de fire tunnelene. Det er ventet gjennomslag i den 1 125 lange Frydbergtunnelen i mai, mens gjennomslaget for Kaldvatntunnelen på 1600 meter og Damfosstunnelen på 170 meter blir rett før sommerferien. Tunnelmassene fra disse tunnelene brukes direkte til ca. 4,5 km vegbygging.
Den lengste tunnelen, Kvivstunnelen (6490 meter), drives fra begge sider av fylkesgrensa; fra Grodås og fra Kalvatn. Her er det planlagt gjennomslag i februar 2011. I midten av februar var det drevet ca. 340 meter fra hver side.
- Anleggsarbeidet på de to største kontraktene, Kvivstunnelen, hvor Skanska AS er entreprenør, og Kaldvatn - Geitvika, hvor Mesta AS er entreprenør, går som planlagt. Arbeidet på den 144 meter lange Storelvbrua er ute på anbud og arbeidene er ventet å komme i gang mai 2010. Videre blir det oppstart av vegbygging på Grodås høsten 2010, mens elektroarbeidet for hele prosjektet er planlagt å starte våren 2011, sier Pladsen.
At aktiviteten er stor, fremdriften god og at det jobbes på flere avsnitt samtidig på det største veganlegget i Region midt understrekes av at rundt 170 anleggsarbeidere, fra flere entreprenører, jobber skift hele uka. Maskinparken er stor, og fire borerigger er i full virksomhet på et lite geografisk område. Legger vi så til at prosjektet "smeller" av gårde rundt 30 millioner kroner i måneden, eller en million daglig, får en raskt forståelsen av størrelsen det hele dreier seg om.