Merlo løfter seg mot Bauma
Merlo er en av verdens ledende produsenter av teleskoptrucker, men opplevde nedgang i omsetningen i fjor etter flere år med stor vekst. Investeringslysten er imidlertid intakt og man har greid å komme gjennom krisen foreløpig uten å si opp folk.
På programmet finnes over 50 modeller med løftehøyder opp til 25 meter og løftekapasitet til og med 10 tonn. De aller første produktene som rullet ut av Merlo-fabrikken i 1966 var en anleggsdumper (DM og en betongblander (DBM). I 1970 kom den første terrenggående gaffeltrucken og fire år senere GX, en mobilkran med teleskopbom.
I 1981 lanserte Merlo sin første teleskoptruck og i 1987 kom Panoramic XS, verdens første teleskoptruck med sidemontert motor. Da begynte også selskapet å vokse for alvor. I 1991 rundet Merlo en ny milepæl med ROTO, teleskoptrucker med rundtsvingende overvogn. I dag er standard utstyr på maskinene firehjulstrekk, styring på alle fire hjul, hydrostatdrift, bom sideskift, hurtigkobling av utstyr fra førerplass og markedets høyeste kjørehastighet (40 km/t).
De siste årene har også Merlo utvidet sortimentet sitt med kompaktmaskiner, skogstraktorer, lastbærere og adgangsplattformer. Merlos mål er at 30 prosent av omsetningen etter hvert skal komme fra andre produkter enn teleskoptrucker. I dag ruller det rundt 50.000 Merlo-maskiner rundt om i verden, noen av dem også i Norge - selv om Merlo ikke er en markedsleder i her til lands som produsenten selv hevder - blant annet på sine hjemmesider.
På Bauma vil Merlo vise frem en rekke nyheter. En av dem vi ikke fikk se i Italia er et nytt flaggskip i Panoramic-serien, P 50.18 HM. Den blir førstegangsvist i München. Tallene viser til løftekapasiteten på fem tonn, opp til 18 meters løftehøyde.
Les for øvrig mer om Merlo og Bauma i neste nummer av AnleggsMagasinet (3-2010) som trykkes etter påske.