23948sdkhjf

Utfordrer i den øverste ligaen

Hyundai har med introduksjonen av ix55 tatt steget opp i klassen for de store SUVene. Ombygd til varebil skal den kjempe om oppmerksomheten i et segment som blant annet består av Land Cruiser, Pajero og Rexton.

Hyundai ix55 er større, mer luksuriøs og dyrere enn Santa Fe, som til nå har vært selskapets SUV på grønne skilter. Med en pris på over en halv million kroner havner ix55 i prisklasse med godt utstyrte Toyota Land Cruiser og Land Rover Discovery.

Men med en 3-liters V6-dieselmotor på 240 hk, automatgear og mye utstyr føles Ix55 absolutt som en dyr varebil når man sitter bak rattet.

Utstyrsmessig ligger den absolutt ikke tilbake for konkurrentene. Komfortable forseter i skinn med gode justeringsmuligheter. Selvfølgelig ødelegger skilleveggen noe for justeringsmuligheten i lengderetning, men ikke mer enn at det kun er de aller lengste sjåførene som vil ha noen problemer med dette. Rattet er elektrisk justerbart i både høyde- og lengderetning, noe som bidrar godt til å finne en bra kjørestilling.

Som i de fleste asiatiske biler, er bruken av hardplast fremtredene. Nå er ikke dette nødvendigvis noe negativt og Hyundai har klart å designe et moderne og funksjonelt interiør, om ikke så eksklusivt så i hvert fall stilrent.

Drivlinje

Ix55 leveres i Norge kun med 3-liters dieselmotor i kombinasjon med 6-trinns automatgearkasse. Dette oppsettet gjør at den nesten 2,8 tonn tunge varebilen kjennes lettkjørt og den akselererer fra 0-100 km/t på akseptable 10,4 sekunder. Den har et relativt fast understell, som gjør at den henger godt med i svinger, men kan bli litt for stiv på dårlige veier. Dette er ikke ix55 alene om, de fleste SUVer er "satt opp" på denne måten. Til tross for store hjul og tomt varerom, er varebilen støysvak, selv i motorveihastighet.

Firehjulssystemet er konstruert slik at det overfører opptil 50 % av drivkreftene til bakhjulene ved behov, dvs. ved hjulspinn på forhjulene. Det er også mulighet til å låse firehjulsdriften med 50-50 fordeling av kreftene mellom for- og bakhjul. Dette gjøres med en knapp til venstre for rattstammen. Som de fleste moderne SUVer har også ix55 elektroniske trestavelses sikkerhetssystemer. ESPen, eller rettere sagt antispinnsystemet, tillater faktisk litt slipp før den kobler inn og bidrar til at man opprettholder motoreffekten litt lengre. Dette gjør at man kanskje rekker å komme seg ut av situasjonen før elektronikken griper inn og overstyrer kjøringen. For vår del teller det positivt for kjøreopplevelsen.

Godt utstyrt

Ix55 er i utgangspunktet en personbil og for å få godkjent den som varebil, er selvfølgelig baksetene fjernet og skillevegg montert. Utover dette er det ikke gjort endringer i forhold til personbilutgaven. Dette kommer de som klarer seg med kun to seter til gode. Modellen leveres kun i en utstyrsvariant, samme om man velger personbil- eller varebilutgaven. På listen over standardutstyr finner vi blant annet skinninteriør, elektrisk justerbar fører- og passasjersete, ryggesensor, xenon frontlykter, LED baklykter, sotede ruter i varerommet, elektronisk klimaanlegg, radiokontroll på rattet og cruise control, pluss en masse mer.

Så spørs det da om ix55 klarer å ta opp kampen mot de mer etablerte varebilene i dette segmentet. Etter en del timer bak rattet i den store Hyundaien, mener i hvert fall vi at den burde kunne hevde seg godt i selskapet med japanske og britiske konkurrenter.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.063