NASTA ser lyst på fremtiden
Juleribba var knapt nok fortært før Hitachi og Bell-importør NASTA AS flyttet inn i sin nye storstue på Bommestad i Larvik. Det er Nanset Standards eierselskap Sørenco AS som er byggherre for det nye anlegget som har en bygningsmasse på brutto 5425 m2.
I fjor høst solgte Sørenco Nansets gamle anlegg i Elveveien 134, en kilometers vei nærmere Larvik by. Deler av denne salgssummen ble brukt til å finansiere nyanlegget som kom på rundt 75 mill. kroner.
- Tomta på 40 mål ble kjøpt årsskiftet 2007/08 og målet var hele tiden å bygge et nytt anlegg. Så kom nedgangstidene, men likevel valgte eierne våre å fortsette byggeprosessen. Det var spenstig gjort. Siden skulle det vise seg å være et gunstig strategisk trekk, med tanke på at byggekostnadene også falt som følge av finanskrisen, forklarer Tom Johansen.
Veidekke ble valgt som hovedentreprenør og grunnarbeidene ble utført av entreprenør Carl C. Fon fra Sandefjord. Byggherren satte nemlig som forutsetning at det under byggeperioden skulle være flest mulig oransje maskiner å se i arbeid. - Carl C. Fon er en av våre største kunder, så det ble oransje maskiner i fleng på byggeplassen, sier en fornøyd Tom Johansen.
Navneskifte
Før jul kom nyheten om navne- og logoskiftet, fra Nanset Standard AS til NASTA AS. Det var flere årsaker til denne endringen, ifølge adm. direktør Tom Johansen. Nanset er navnet på stedet der Søren Røed startet firmaet som bensinstasjon i 1929. Standard peker på den aller tidligste virksomheten.
Nanset Standard startet nemlig som selger for Standard Oil - Esso. - Standard-navnet har ikke kundene våre brukt de siste 10-15 årene. Vi har vært kjent som Nanset blant kundene. Flyttingen til Bommestad gjør at vi nå har forlatt Nanset-området for godt. Derfor syntes vi tiden var inne for å modernisere navnet, sier Tom Johansen.
NASTA er sammensatt av de første stavelsene i hvert av de to gamle navnene. - Det er en konsis forkortelse av vårt tidligere navn og et sterk og fremtidsrettet firmanavn. For oss er det viktig å ha en klar profil i konkurranse med store aktører. Derfor har vi valgt å bruke selve firmanavnet som logo og varemerke. Vi håper den nye logoen vil være med og understøtte målsetningen om å fremstå som et unikt og godt valg, sier Johansen.
Les mer om NASTA og nybygget i neste utgave av AnleggsMagasinet (1-2011) som kommer ut i begynnelsen av februar.