23948sdkhjf

Prissamarbeid i asfaltbransjen

Politi og Konkurransetilsynet etterforsker to av Norges største entreprenørselskaper for prissamarbeid.

Etter at ledelsen i Veidekke selv tok kontakt med Konkurransetilsynet for å be om å bli granske for å avdekke om selskapet har drevet med ulovlig prissamarbeid, har en tidligere leder i selskapet stått frem og fortalt om ulovlig prissamarbeid gjennom flere år. I følge avsløringene som NRK Nyheter presenterte i nyhetssendingen 25. januar, har det foregått utstrakt prissamarbeid mellom NCC Roads og Kolo Veidekke om asfaltjobber i Midt-Norge.

Den tidligere asfaltlederen i Kolo Veidekke, Odin Kringen, valgte å stå frem på tv for å forklare sin versjon av saken. Han sier i intervjuet med NRK at han ikke vil stå igjen som den eneste syndebukken i denne saken. Kringen uttaler at det er helt klart at toppledelsen i selskapet hele tiden har visst om prissamarbeidet.

Verken Veidekke eller NCC Roads vil kommentere beskyldningene som blir fremsatt av den tidligere asfaltlederen så lenge etterforskningen pågår.

- Det var i forbindelse med en personalsak og avskjedigelse av denne personen, som er deres hovedkilde i denne saken, at vi for et år siden gikk til Konkurransetilsynet og politiet. Vi ba om å få etterforsket påstander om ulovligheter ved vår virksomhet i Trøndelag. Den etterforskningen pågår fremdeles. Før den er ferdig så verken kan eller vil vi uttale oss noe nærmere om saken, sier konserndirektør for kommunikasjon Kai Krüger Henriksen i Veikdekke ASA i intervjuet på NRK Nyheter.

Uro i bransjen

Det er ikke første gang asfaltbransjen er i hardt vær. I 2001 ble fem selskaper anmeldt for ulovlig prissamarbeid og markedsdeling. Fem år senere ble Skanska, Oslo Vei, Lemminkäinen, NCC Roads og Kolo Veidekke idømt millionbøter av Økokrim. Bøtene mot NCC Roads og Lemminkäinen ble frafalt da Høyesterett mente Økokrim hadde gitt bøtene til feil selskaper. Det kom frem at ulovlighetene var utført av mindre selskaper som de to selskapene senere hadde kjøpt opp.

I forbindelse med fjorårets generalforsamling i Foreningen Asfalt og Veiservice (FAV), trakk Mesta og Skanska seg ut av bransjeforeningen. Begrunnelsen var blant annet manglende etiske retningslinjer og at tidligere leder av foreningen ble kastet ut uten begrunnelse. Den tidligere lederen hadde blant annet gjort kritiske gjennomganger av prissettingen fra forskjellige aktører i bransjen. Disse skal han ha sendt til Vegdirektøren.

I et intervju til NRK uttaler Vegdirektør Terje Moe Gustavsen at de gjennom hele 2010 har fulgt nøye med på hva bransjen har foretatt seg.

Nå gjenstår det bare å se hva utfallet av etterforskningen blir. En ting er sikkert, asfaltbransjen har en del å rydde opp i, ikke minst eget renommé.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078