23948sdkhjf

Renault Trucks leverer den første 5-akslede Renault Kerax i Finland

RT Finland Oy har lansert en helt ny type kjøretøy for tungsegmentet i Finland: En 5-akslet Renault Kerax – et kjøretøy spesielt utviklet for krevende jordarbeid i bygg- og anleggssektoren, og som har en totalvekt på 38 tonn.

Den 5-akslede Kerax kan utstyres med en 11 eller 13 liters Euro 5 DXi-motor med 380 til 520 hk. Og drivstoff-forbruket på disse bilene er blant de mest økonomiske i klassen, hevder importøren i en pressemelding.

- Kerax-serien har en robust drivlinje og forsterket chassis-oppbygging. Egenvekten på en Kerax er den letteste i sin klasse, og det gir maksimal nyttelast - kombinert med en overlegen bakkeklaring, sier Kari Halmela fra produktavdelingen hos Renault Trucks Nordic.

På den 5-akslede versjonen er de to fremre og den bakerste akselen styreaksler. Den femte, ekstra akselen har blitt installert av VTA Tekniikka Oy i Finland. Optidriver+ automatisk girkasse er standardutstyr og er spesielt tilpasset for off-road kjøring.

- Girskifte med Optidriver+ girkasse fungerer praktisk og raskt, og girkassen kan også brukes manuelt. Girkassen fremhever Kerax-ens kjøreegenskaper og smidighet, spesielt ved tungt jordarbeid,"konkluderer Kari Halmela.

Firmaet Kuljetus Jakkila Ky fra Rovaniemi er det første i Finland som får levert en 5-akslet Kerax. Deres versjon er utstyrt med en 11 liters 460 hk Euro 5 DXi11-motor fra Renault Trucks, og påbygging leveres av Z-LP Mek Oy.

For kunden Markku Jakkila var det den høye nyttelasten som veide tyngst i valget av Kerax. - Vi har regnet ut at denne løsningen øker nyttelasten på kjøretøyet med omkring 600 kg. Det blir ganske mange kilo på et år, sier Jakkila. "Den lette vekten skyldes bl.a. en 11 liters motor og den automatiske girkassen, noe som i seg selv betyr 300 kg i forhold til en 13 liters motor.

- Jeg prøvekjørte Kerax-en på Renault Trucks' testbane i Frankrike. Optidriver-girkassen fungerte riktig godt, spesielt med 11 liters motor. Og når man skal flytte jord, er det helt sikkert mer økonomisk enn med større motorer. I tillegg vil automatikken utjevne forskjellen mellom sjåførene når det gjelder drivstoff-forbruket, sier Markku Jakkila.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.062