23948sdkhjf

Vellykket samordning

Utfordringene med anleggsarbeider i storbyer er mange. Å samordne arbeidene er det flere som har forsøkt seg på, men få som har lykkes med.

Graveklubben i Bergen ble opprettet nettopp for å få til en slik samordning av gravearbeidet i sentrumsgatene. Byrådet vedtok nye retningslinjer for graving i sentrum av Bergen i 2007, det ble krevd bedre samordning slik at ikke den samme gata ble gravd opp gang på gang.

Vi har besøkt Graveklubben og slått av en prat med tre sentrale figurer. Ronny Røberg i Bydrift Bergen, Bjørn Milde fra Asplan Viak AS og Arne Jensen som er prosjektleder i Vann og avløpsetaten i Bergen Kommune, og leder for Graveklubben.

Gratis

Bak det uskyldige navnet skjuler det seg en massiv arbeidsinnsats og noen ildsjeler. I utgangspunktet startet samarbeidet ved at samtlige aktører meldte inn sine behov, som ble lagt inn på et samordnet gravekart.

Kartet utarbeides for tre år av gangen med rullering hvert år. Inneværende år markeres med rød farge og de to neste med oransje farge. Ut i fra dette melder den enkelte aktør om de vil/kan delta i de enkelte prosjektene. Det er ingen formell leder, men en blir utpekt til å sitte i førersetet for hvert enkelt prosjekt og vegeier forholder seg til denne.

Problemet med evig anleggsarbeid har vi sett i mange byer; når en aktør er ferdig med å lappe igjen veien, kommer den neste aktøren og graver opp igjen. I Bergen førte dette til graving over hele byen uten noen overliggende plan. I dag abonnerer 80 bedrifter på nettsidene til graveklubben. Det er gratis og de får melding om når det skjer endringer på siden. Det blir lagt ut kart over hvor og når arbeidene starter opp og når det skal være ferdig.

Før i tiden var problemene ofte knyttet til mangel på informasjon, i dag har de alltid informasjonsmøter med berørte parter før oppstart. Det er ekstra mange interesser i et sentrumsområde og utstrakt møtevirksomhet må til før man setter spaden i bakken. Graveklubben med Arne Jensen i spissen sitter nå med et inntrykk av å ha fått aksept i byen. De har fått gode tilbakemeldinger og fra nettsidens oppstart har næringslivet også vært positive.

Ildsjelen

Arbeidet gir en stor utfordring i forhold til trafikkmeldinger og avvikling, forklarer Bjørn Milde. Han er ingeniør i Asplan Viak og har jobbet mye sammen med Arne Jensen.

Det er nok ikke bare å innføre en slik organisasjon, Oslo har forsøkt, men lagt det på is igjen. Han mener at man må kjenne systemet, stå på og vite at det er såpass krevende for å få det til.

- Mange kommuner har vært interesserte i dette konseptet, men det krever en ildsjel, en som ikke gir seg. Hos oss er dette Arne Jensen, slår Bjørn Milde fast.

Hele saken om Graveklubben i Bergen får du AnleggsMagasinet som er ute nå.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.094