Paddeveien
Den nye veien går nemlig i vakkert terreng rett gjennom eiendommene til Europas største konsentrerte paddebestand. Her bor det 12 000 av dem!
Måtte tenke krativtVed Fyrde ligger det idylliske Litlevatnet. Til vanlig er paddene oppe i skogen og finner på ett eller annet som padder gjør, men når våren kommer og de skal formere seg, trekker de ned mot vannet.
Da anleggsmaskinene tok til med veibyggingen midt mellom vannet og skogen, måtte man derfor tenke kreativt.
Løsningen ble 7 nye paddetunneler under europaveien, bestående av 1400 mm. betongrør.
På hver side av veien er det i tillegg laget 250 meter ledegjerde av betongelement med beslag på toppen for å lede paddene inn i tunnelene.
Ifølge byggeleder Sonja Fjellkårstad fra Statens vegvesen er årsaken til de store rørene at paddene skal ha dagslys gjennom hele tunnelen.
Paddenes krav til trafikksikker passering av E39 har gjort hele prosjektet 1,5 millioner kroner dyrere, og de skal ifølge våre kilder være godt fornøyd med resultatet.
Padder i spannUnder anleggsarbeidet, før tunnelene kom på plass, måtte man tenke kreativt for å håndtere de spreke paddene som hver morgen forlot vannet og la ut på tur i skog og mark.
Løsningen ble å leie inn egne folk for å håndtere trafikkavviklingen.
Utstyrt med røde bøtter for padder på vei mot vannet og blå bøtter for padder på vei til skogs, ble de sortert og båret over anleggsområdet. På det meste flyttet bøttefolket 2450 padder over veien i løpet av en natt.
Fjellkårstad bekrefter at det hittil i anleggsperioden er flyttet 9100 padder på denne måten, i tillegg til at man regner med at 20 prosent av bestanden har funnet veien gjennom tunnelene på egen hånd, etter hvert som de ble montert.
En kjempeinnsats, spør du oss!
Vil du se hvordan det foregikk, har NRK Nett-tv lagt ut et innslag fra "Ut i naturen".