SsangYong Rexton: Ujålete og robust 4x4
De første bilene med SsangYong-merket på panseret kom til Norge i forbindelse med OL på Lillehammer. Det har kommet mange modeller siden den gang, men et skikkelig hopp i salgstallene gjorde merket først da Rexton ble lansert i 2002.
Sterk koreanerRexton har siden introduksjonen vært bestselgeren av de koreanske varebilene. I forhold til 2010 vil SsangYong i år mer enn doble salget av Rexton i Norge.
I øverste klasse blant terrengbilene er det tøff konkurranse fra Toyota Land Cruiser, Nissan Patrol, Mitsubishi Pajero og Hyundai ix55. Men Rexton er fortsatt med og selv om dagens versjon kun har små endringer, kan den fortsatt skilte med en tilhengervekt på 3,2 tonn som er 700 kg mer enn ix55 og 200 kg mer enn Land Cruiser.
Den må imidlertid se seg slått av Land Cruiser V8 og Pajero med 300 kg.
MilslukerIngen overraskelse at man sitter høyt og godt her. Førersetet stilles inn elektrisk og rattet kan høydejusteres, men ikke lengdejusteres. Ut på veien får du det solide og robuste inntrykket som er vanlig i denne klassen. Vi merker oss at den er litt for lett på rattet under kjøring, dette krever litt tilvenning ute på landeveien.
UjåleteDet er nok utenfor veien at Rexton treffer blink, den er en skikkelig robust arbeidshest med høy bakkeklaring og 4x4. Den overbeviser på ujevnt underlag og viser ingen tendenser på å ville kjøre seg fast. Med AWD har du kontinuerlig firehjulstrekk med 40/60-fordeling av momentet foran og bak. Det funker bra og sammen med ESP og antiveltefunksjon skal tryggheten være ivaretatt på norske vinterveier.
Dette er en ujålete men velutstyrt varebil for den kresne kan man nok si. Selv om den er enklere enn flere av sine konkurrenter har den en god standard utstyrsliste og bra komfortnivå. Utstrålingen må også sies å være stilfull, selv om dette er subjektivt. Vi merket at den også tiltrekker seg oppmerksomhet, særlig i kremhvit lakk som denne. Den passer bra på dårlig vei og litt i terrenget, og har et av markedets høyeste tillatte tilhengervekter.
SsangYong Rexton III RX 270 XVT Topline
Motor: 2,7 liters 5-sylindret CRDi
Effekt: 186 hk
Dreiemoment: 402 Nm
Topphastighet: 181 km/t
Gearkasse: T-Tronic 5 trinns automat
Fremdrift: Konstant 4x4 (AWD) med 40/60 fordeling
Blandet forbruk: 0,92 l/m
Utslipp: 233 g/km
Lengde: 4720 mm
Bredde: 1870 mm
Høyde: 1830 mm
Volum varerom: 2,07 m3
Tillatt nyttelast: 625 kg
Egenvekt m fører: 2135 kg
Tillatt tilhengervekt: 3200 kg
Tillatt tilhengervekt u brems: 750 kg
Pris: 499.900 kr
Pris billigste: 399.900 kr