Fra Wirtgens barndom: Med denne maskinen startet eventyret
Til da ble ødelagte betongveier brutt opp med kraner utstyrt med rivningskuler eller med gravemaskiner.
Reinhard Wirtgen, som allerede hadde et vellykket transportselskap, hadde i sitt yrke som sjåfør sett med egne øyne behovet og muligheten for mer effektive maskiner til denne oppgaven.
Han fikk ta over de to prototypene som fortsatt hadde en del tekniske utfordringer. Dette klarte han å løse i farens hønsehus, som han hadde gjort om til verksted. Det samme året fikk han den første kontrakten med å bryte opp betongdekket til den lokale flyplassen i den bayerske byen Fürstenfeldbruck.
UanstrengtAlle var spente da den første betongbryteren kjørte ut på rullebanen. Reinhard trykket på knappen og slippvekten gikk i bakken, uanstrengt knuste den betongdekket til store biter. En god start var et faktum.
De følgende ukene fungerte maskinene bra, med noen få tekniske problemer. Dette ble løst på stedet av Reinhard selv og hans maskinfører. Verktøy og deler hadde de i campingbilen som de også bodde i selv.
SatsingWirtgen talte på denne dagen to mann, men dette var bare starten. Oppdragene kom kjapt etter den første vellykkede jobben.
Prisen per kvadratmeter oppbrutt betong var god og Wirtgen bestemte seg for å slutte med transport og satse fullt på maskinene. Med pengene han tjente kunne han bygge sin tredje betongbryter og ansatte to nye.
I 1969 hadde også Reinhards kone, Gisela, blitt administrerende direktør og styrte økonomien. De utvidet ved å bygge et privat hus med kontorlokaler.
Komplett tilbyderJürgen Wirtgen og Stefan Wirtgen tok over selskapet i 1997 og de har hele tiden fulgt farens visjon. De sørget for å bli en komplett tilbyder av veibyggeutstyr ved å gå inn i Joseph Vögele og Hamm. Kleemann ble integrert i selskapet i 2006.
I år er selskapet 50 år, se egen sak her. De har 5000 ansatte på verdensbasis. De omsatte for 1,565 milliarder Euro i 2010 og det stiger.