Prinoth GT 2000:: Canadisk-norsk spesialverktøy
En og en halv times kjøring fra Tromsø på isete mørklagte veier kommer jeg frem til Hansnes og en av avdelingene til Troms Kraft.
Ulendt terrengHer møtes jeg av en blid og fornøyd Roar Henningsen og hans arbeidslag. De skal videre ut på Ringvassøya og jobbe på en kraftlinje.
Troms Kraft er et av landets største nettselskap og drifter i dag 9000 kilometer med linje. Mange av disse kilometerne ligger i ulendt terreng langt til fjells. Det er selvsagt dit vi har tenkt oss denne dagen.
TransportetappeArbeidslaget gjør seg klare i bilene sine og bekledningen tyder på at de ikke venter seg noe nåde fra naturens side.
Lenger ute på øya stopper arbeidslaget opp og gjør seg klare for neste transportetappe.
To snøscootere utgjør transporten opp på fjellet. Det er et stykke å kjøre og ingen tid å miste. Tempoet går derfor radig på et oppkjørt spor, en allerede kald luft blir bitende.
Vi når kraftlinja og begynner å følge den innover på fjellet. Snart får jeg øye på maskinene som ser ut som små rusk i horisonten.
Prinoth og BVLangt her inne på fjellet står den altså, en canadisk produsert beltevogn med påbygg fra Palfinger Norge. Ved siden av står en god gammel BV som tidligere har tjenestegjort i forsvaret. Her fungerer den som mannskapsbrakke, verksted og delelager.
Beltevognen med Palfinger-kran fungerer som arbeidsplattform og "lastebil". Begge maskinene starter uten protester i kulda og arbeidslaget setter i gang med å gjøre klart for dagens innsats.
Roar Henningsen forklarer at beltevognen med dette påbygget har gjort dem mere effektive, den frigjør opptil seks mann på slike oppdrag.
Vanligvis måtte de ha vært syv personer på slike oppdrag, da ville det blitt mye tidsbruk med stiger, klatring og flytting mellom stolpene.
Sterk beltevongI tillegg til å komme seg trygt opp og ned fra mastene, fungerer den også til transport av tungt utstyr. Utstyr som ellers måtte ha blitt løftet inn på fjellet med helikopter.
Et eksempel er vinsjene de bruker for å stramme opp linjene, en vinsj kan veie 3 tonn, så det har ikke vært så mange alternativer tidligere. Nå er det bare å stroppe den fast på planet og kjøre innover.
Kanadisk spesialMaskinen, en Prinoth GT 2000, er levert av Trygve Owren AS. Undertegnede har sett den før, i en verkstedhall på Skedsmokorset, hos Palfinger Norge. Da var den canadiske beltemaskinen inne for påmontering av en Palfinger PK 26002 EH-kran.
Det spesielle oppraget medførte en god del ekstra håndarbeid også. Blant annet måtte vinsjfestene flyttes og hengerfestet måtte monteres lenger opp. Prinoth bruker 12V system, men kranen har 24V, dette måtte derfor bygges om.
FakkenKraftlinja er strukket fra den kommende Fakken Vindpark på Vannøya i Karlsøy kommune.
Her vil det til våren reise seg 18 vindturbiner som skal sørge for en samlet produksjon på 137 Gwh, noe som tilsvarer forbruket til omkring 7000 hustander.
Troms Kraft har fått konsesjon til byggingen av parken og bygging av ny kraftlinje på totalt 34 kilometer fra vindparken til Ringvasssøy transformatorstasjonen i Hessfjord.
Prinoth Go-Tract 2000 (Med Palfinger PK 26002-EH)
Lengde: 5,3 meter
Bredde: 2,6 meter
Høyde: 2,8 meter
Basisvekt: 9,1 tonn
Vekt: 13 tonn
Nyttelast: 5 tonn
Motor: Caterpillar C7, sekssylindret turbodiesel
Motorvolum: 7,2 liters
Effekt: 250 Hk
Dreiemoment: 1142 Nm
Toppfart: 8,6 km/t
Marktrykk: Ikke merkbart
Klatrevinkel: 31 grader
Dieseltank: 350 liter