Test & Drive 2012:: Vellykket i grustaket
Tom Ola Bjerkestuen hos Norsk Scania kunne for åttende gang konstantere et vellykket Test & Drive-opplegg i grustaket til Kolo Veidekke ved Gardermoen.
650 besøkendeFra den 16. til 27. april har besøkende hatt muligheten til å se på, ta på og prøvekjøre 45 biler og maskiner fra Scania, Volkswagen Nyttekjøretøy og Nasta.
- Opplegget har vært vellykket med omtrent 650 besøkende, noe som er godt over det vi hadde estimert med, forklarer Tom Ola Bjerkestuen.
Les også:
To stjernerScania kunne tilby 13 forskjellige lastebiler og vogntog for prøvekjøring hvor stjernene i showet var deres nye Off-Road serie.
Dumperbilene G 480 6x4 HHZ og G 480 8x4 HHZ er tatt ut som demobiler og kunne for første gang, på norsk jord, prøves av kundene.
I alt er det levert omtrent 10 slike biler i Norge, men flere vil bli levert i løpet av april.
Uten AdBlueG 480 leverer 2500 Newtonmeter, noe som burde holde for mange. Disse motorene er uten AdBlue, noe som også settes pris på av flere. Scania har tro på G 480 som fireakslet anleggsbil siden de går som singelbiler, dessuten holder det med 480 hestekrefter på 34 tonn.
TerrengkjøretøyStøtfangeren stikker 80 millimeter lenger ut enn den forrige versjonen for å beskytte hytta mot støt.
Frigangsvinkelen er på 25 grader, som sammen med rampevinkelen og frigangsvinkelen bak gjør at kjøretøyet klassifiseres som et terrengkjøretøy.
Dermed blir det unntatt fra kravet om underkjøringsbeskyttelse.
Les saken om nye P- og G-serien her.
Nastas første Test & DriveNasta hadde i år fått forespørsel om å være med på Test & Drive etter at Hesselberg måtte melde avbud.
De grep sjansen og tok med seg ti forskjellige maskiner og en mengde flinke folk for å vise blant annet nyheten Hitachi ZX250LC-5 og dumperen Bell B40D.
Tre pumperDen nye beltegraveren i Hitachis 5-serie. Den har fått tre pumper, noe som gjør at den er sterkere og svinger mer jevnt også under operasjon med frontutstyret. I tillegg til miljøforbedringene har EPA IT4-Isuzu-motoren fått en rekke produktforbedringer.
Les om Hitachis ZH200 Hybrid fra Intermat 2012 her.
Eu-hytteMarkedet i Europa og Asia har som tradisjon å verdsette forskjellige egenskaper.
Forbedringene i førerhytta er nå et resultat av tilbakemeldinger fra kunder rundt om i EU.
Det er også et resultat av at Hitachis sjefsdesigner bosatte seg i Europa i tre og et halvt år for å finne ut hva markedet her ville ha.
All time highVolkswagens nyttekjøretøyavdeling var nok en gang med og i år kunne de dessuten slå i bordet med tidenes beste resultat fra fabrikken.
Økningen er på 7,9 prosent. I Norge har de nå en markedsandel på 33 prosent og for å sette ting i perspektiv ligger Caddy bare 50 biler bak deres egen Golf på registreringsstatistikken.
Caddy er altså Norges nest mest solgte bil.
Beste første kvartal noen gang for VW Nyttekjøretøy.
Rockton og automatUnder Test & Drive viste de frem hele nyttekjøretøyutvalget med en del ekstra godbiter som Transporter Rockton og Amarok med 180 hestekrefter og 8-trinns automat.
I tillegg kunne vi stifte bekjentskap med en ArcticTrucks-versjon av Amarok.