Betongpumpebil:: 200 kubikkmeter i timen

Nede i en diger byggegrop ikke langt fra Økern Torg, står den. Karlsrud Betongpumpings nyeste og kraftigste betongpumpebil.
50 meter i høydenFor Volvoen til Reidar Michelsen har en rekkevidde på 50 høydemeter eller 46 lengdemeter.
200 m3 i timenPumpekapasiteten er på hele 200 kubikkmeter i timen. Vanligvis brukes slikt utstyr på nærmere 30 til 60 kubikkmeter i timen. De kraftige sylinderne sørger uansett for en jevn og mer stabil strøm enn de mindre aggregatene.
Stillegående og smidigBilen til Reidar er av de aller sterkeste betongpumpebilene og det finnes kun fire biler med sammenlignbart aggregat på norsk jord, blir vi fortalt. Siden 19. mai har han vært fører på Karlsruds siste og sterkeste tilskudd i stallen.
Selv skryter han av komforten i bilen og beskriver den som nærmest helt stillegående.
- Den er stillegående ja, men det mest overraskende er vel hvor utrolig smidig den er, mer smidig enn en fireakslet bil, forklarer han.
BetongkøDagens oppdrag er å legge et dekke på det som skal bli en kulvert og mengden som skal ned er på ikke snaue 300 kubikkmeter. Da AnleggsMagasinet ankommer området står det fem betongbiler og venter på at fremste bil skal tømmes.
Arbeidet har da allerede pågått i et par timer nede i byggegropa. Det er Unicon som har betongleveringen på prosjektet, men hovedentreprenør Veidekke har tatt inn litt ekstra kraftig skyts fra Karlsrud til dette oppdraget.
Første VolvoenReidar har vært med i Østfold-bedriften siden 1996 og har stadig vært fører av de sterkeste aggregatene. Dette er også den første Volvoen han kjører for bedriften.
Grensa ikke nåddBilen kjøres på dispensasjon inntil 45 tonn på et femakslet Volvo-chassis. Den er bygget opp i Göteborg av Rox International, mens den femte akselen er montert i Finland.
På anlegget møter vi også kundebehandler, ordremottager og medeier i Karlsrud Betongpumping, Sten Kristiansen. Han forteller oss at siden dette er den første bilen som ikke har Mercedes-stjerne i grillen, knyttes det en del spenning til hvordan den vil fungere.
I betongverdenen er Mercedes-Benz nemlig kjent for å ha de beste integrerte kraftuttakene. Men Volvo har tatt i bruk en mellomkasse som fungerer som kraftuttak, noe Sten synes er en bra løsning.
Aggregatet fra sørkoreanske Junjin har en 50 meters bom i fem ledd og blir støttet opp av kraftige X-støttebein.
- På slutten av 80-tallet fikk vi en 31-meters pumpebil og trodde da at grensa var nådd, men dette utstyret blir jo bare større og større, kommenterer han.
Ekstra tankerI de kraftige bakre støttebeina skjuler det seg en 800 liters vanntank på venstresiden og på høyresiden skjuler det seg en 800 liters dieseltank i tilegg til bilens 400 liter. Bilen har også en ekstra vanntank montert bak på aggregatet som rommer 800 liter. I lavere temperaturer blir den varmet opp ved hjelp av kjølesystemet til motoren.
PrivatkunderVed å gjøre alt fra små garasjeplater til store industrianlegg er det godt spenn i jobbene. Sten liker også de små private jobbene hvor de kan hjelpe kundene til med rådgiving og utføring. Det blir ikke så mye kjøring nå lenger, men han har ikke noe imot å kjøre ut noen turer om noen er syke eller bortreist.
Mye av salget til privatkunder gjøres gjennom deres betongleverandører. Det er ikke alltid de store aktørene har tid til mindre private kunder, da får de ofte tips om å kontakte Karlsrud. Blant leverandørene nevnes betongblandere som Unicon, NorBetong, Dyrøy Betong, A-betong, Mona Betong, Lettbetong og Betong Øst.