Pilot Utleie:: Vil være entreprenørens maskinpark
Daglig leder i Pilot Utleie ønsker å være lageret til kunden, hvor maskinparken til utleiesenteret blir entreprenørens maskinpark.
- Da blir også maskinimportørens maskiner en del av kundens maskinpark, siden vi skaffer det kunden ønsker, forklarer han.
På Heggstadmoen, på Heimdal utenfor Trondheim ligger Pilot Utleie. I 2001 startet Ketil Hagen, Trond Thysnes og Jon Anders Klungervik opp utleiebedriften som nå også har etablert seg i Tromsø og Oslo.
Ser for seg økningDaglig leder og eier Ketil Hagen og avdelingsleder Jon Åge Haug byr på kaffe i pauserommet og vi tar en prat om utleiebransjen, maskinene og folkene.
På tross av en liten nedgang i 2009 og 2010, ser 2012 bra ut. 80 anleggsmaskiner, 280 lifter og 170.000 kvadratmeter med stillas er ikke småtteri, men det er ønskelig med vekst.
Særlig ser de for seg å vokse på større anleggsmaskiner.
Englands 90 prosentKetil ser på England som et eksempel på potensial hvor entreprenørene eier mindre og leiemarkedet utgjør 90 prosent av maskinparken. Og selv om markedet er litt spesielt i Norge med entusiastiske maskinførere og større krav til maskinene, ønsker Pilot å levere de rette maskinene til de rette jobbene.
Ferdig levertPå den måten ser de for seg mindre tilfeller av maskiner som står rolig hos entreprenører fordi det ikke er jobb til hele maskinparken til en hver tid.
- Det vi ønsker er å levere den rette maskinen klar til bruk, med transport og rigging, forklarer Jon Åge.
Flere maskinerPilot hadde egen transportavdeling, men solgte denne ut i 2010. Nå ser de at dette er en bedre løsning og særlig siden transport generelt er greit å kjøpe i Trondheims-regionen. Ketil ser for seg at fremtiden kan bli mer leie for entreprenører, men da må også markedet legges til rette for det.
- Vi må ha flere maskiner og prisene må bli riktig i forhold til volumet, forklarer han.
Mindre maskinerHan mener fordelene er flere for entreprenørene, ikke minst at brukerne kan ha relativt nytt og riktig utstyr.
Men samtidig som han vil at Pilots maskinpark skal økes, mener han at det totale antallet maskiner der ute må ned.
Det må det gjøre om ressursene skal utnyttes bedre, med mindre stillstand. Altså færre, men mer travle maskiner.
Leie, ikke leasing- Mange sammenligner enda leasingpris og leiepris, noe som ikke er riktig, mener Ketil.
Han poengterer at det ved leie er langt lettere å levere tilbake maskinene og at det blir lettere å gjøre jobben entreprenørene er gode på.
Ved å ta på seg risikoen med å sitte med maskinparken ser han for seg at entreprenørene kan bruke tiden på å pleie kunder og ansatte i stedet for maskinene.
LeveringstidenDen største utfordringen er stadig leveringstiden på større maskiner. Og Ketil er helt klar i sin tale da han forklarer hvor viktig dette poenget er.
- Det hjelper ikke med gode maskiner om ikke importøren leverer, forklarer han.