Cat-demo i Tromsø: Hjullasterbyen
- Tromsø er jo den store hjullasterbyen på landsbasis, fastslår produkt- og salgssjef på kompaktmaskiner, Dagfinn Sand.
En 924K tar sats og angriper snøhaugene på testfeltet bak oss mens Sand forklarer hvilke fortreffeligheter sjåføren rår over.
- Det unike er styringen av plogen. Vingene kjøres uavhengig og uten vippebryter. Føreren styrer alt med fingrene på joysticken. Vi har solgt flere av disse i Tromsø siden vi begynte å levere dem i fjor høst, sier han.
924K ble lansert på Vei og anlegg i sommer og er en helt ny maskin i forhold til H-serien.
PotensialePON håper å ta markedsandeler i segmentet små hjullastere i tiden fremover. Derfor måker de seg vei i hjullasterbyen midt på vinteren og inviterer nærmere 100 kunder til sosialt samvær på anlegget i forbindelse med demonstrasjonen.
- I motsetning til Oslo, der mye av brøytingen foregår med traktor, er det hjullastere folk bruker her i Tromsø. Vi ser et stort potensiale her, fastslår Sand.
En annen finesse han vil dra frem mens vi studerer en 924K, er hvordan hastighet og oljemengde styres uavhengig av hverandre.
- Har man for eksempel en børste montert foran, styrer man hastigheten på den ved å taste en gitt oljemengde i displayet. Da får utstyret den oljemengden uansett hvor stor hastigheten på hjullasteren er.
SatserArrangementet i Tromsø kan ansees som en forsmak på PON sin satsing denne våren.
- Det vi viser her er nye modeller som ikke var med sist vi var ute på karavane i 2011, sier markedssjef Espen Paulseth.
Han taler i varme ordelag om publikumsoppmøtet i Tromsø.
- Det er alltid fantastisk å være her. Alltid god oppslutning og mer liv enn vi ellers er vant med, smiler han.
Godt besøkPå anlegget sto sju Cat-maskiner klare for publikum.
Blant annet en Cat 312EL gravemaskin og flere mindre maskiner.
De som ønsket det kunne også slå av en prat med representanter fra SITECH, som viste frem Trimble maskinstyringssystemer.
Cat Finance og Pon Rental var selvsagt også til stede.
Tromsøværingene visste å sette pris på besøket og maskinene gikk jevnt og trutt i løpet av sju kjølige timer i hjullasterbyen.