LiuGong fra Kina:: Nye maskiner og bedre omdømme
Det er hva administrerende direktør i Hako Maskin, Terje Lien, forteller oss under at besøk hos Hako Maskin på Hønefoss nylig.
Kina-sykdomenHan merker at folks oppfatninger av produkter fra Kina, som ofte var negative tidligere, nå har endret seg.
- Folk begynner å få øyene opp for maskinene derfra nå og "Kina-sykdommen" begynner å slippe, forklarer han.
Nyheter på gangHan forventer et spennende og innholdsrikt 2013, det blir lansert åtte nye gravere i D-serien fra fire til 45 tonn. I tillegg blir fire størrelser av den nye H-serien hjullastere lansert i år. Hako Maskin har allerede bestilt 16 maskiner som er på vei til Norge og vil være på plass før mai.
Jubileum i fjorI 2012 feiret Hako Maskin AS 25-års jubileum, det hadde da gått 17 års siden Terje B. Lien tok over butikken som egentlig startet med å selge skogsmaskiner og brukte maskiner, importert blant annet fra Sverige. Fra 2001 solgte de for Motorsalg, det tok slutt da Terje startet opp med LiuGong fra Kina i 2005.
40 maskiner i 2012Nå kan Hønefoss-bedriften se tilbake på et 2012 med 34 millioner i omsetning og et overskudd. Det ble solgt 40 maskiner totalt, i tillegg til en god del hammere og utstyr. Siden sommeren 2007 har de solgt hammere fra kinesiske Giant, det nærmer seg nå 1000 solgte hammere totalt i følge Terje.
Starter opp utleieSom følge av et voksende utleiemarked og som følge av at det ikke finnes slike aktører på Hønefoss, starter Hako Maskin nå opp med utleie av maskiner og utstyr. Til å begynne med vil det være snakk om fem hammerstørrrelser, fem vibroplatestørrelser, to typer asfaltsager, fire størrelser gravemaskiner og fire typer hjullastere.
11 + DennisDen jordnære bedriften på Hensmoen Industriområde teller nå elleve medarbeidere pluss Dennis. Dennis Wang er Hakos forlengede arm og svært viktige ressurs i Kina. Terje har besøkt produsenten i Kina et stort antall ganger siden 2005, men Dennis, er i følge han, helt avgjørende for Hakos virksomhet i der borte.
19-tonnerI bakgården til Hako står det også flere nye maskiner og Terje tar oss med ut for å ta en titt. Han klatrer opp i en hjullaster av typen 856III i 19-tonnsklassen med skuffe på fire kubbikkmeter. Han starter opp Cummins-motoren på 220 hester og kjører den frem. Motorlyden er godt dempet og selv om det nå kommer en arvtager til denne, fremstår den som moderne, komfortabel og med bra finish.
Kina-utfordringen
Terje går bak og demonstrerer den hydrauliske løften av motorpanseret og vipper ut bakskjermen for å vise tilgjengeligheten til motoren. Denne har HK-feste, sentralsmøring, nødstyring og luftfjæring i førerstolen. Kineserne leverer dette nå, men Terje har måttet gått noen runder med ingeniørene i Kina om hvorfor han må ha det slik. I følge han har det vært en utfordring å få de til å forstå vårt marked, men dette har bedret seg og etter litt overtaling har de nå begynt å høre på Terje og våre "sære" norske behov.
- Jeg forklarte på et tidlig tidspunkt at når de leverer til EU, må de tenke høyere krav i forhold til komfort og utstyr enn i Kina, nå hører de på meg, smiler Terje.