Bauma 2013:: Verdenspremierer og prototyper
Kompaktversjonen R914 er belteversjonen av hjulmaskinen A914, denne kan bli en bestselger, mener Håkan Nyhaugen i Liebherr Norge.
Steg IIIB-motor på 109 hestekrefter er på plass, det er også en av de mest romslige hyttene i denne klassen.
- Understellet er kraftig dimensjonert, som en 17-tonner, forklarer Nyhaugen.
Modellen er leveringsklar først til høsten, både med fast bom og VA-bom.
Konseptmaskin: Hybridgraveren 9XXKraftkilden er en 218 hesters dieselmotor, men med dynamo på svingkransen og energilagrende sylinder på hovedbommen, blir den mer effektiv.
Teknologien skal ikke bare være grønnere, men også sørge for dobbel effekt i forhold til det dieselmotoren vanligvis klarer.
Prototype: Rammestyrt dumper TA 240TA 240 ble stilt ut på tross av at fronten ikke var ferdig utformet enda. Maskinen i 40-tonns klassen sverger til hydrostatdrift (Noe Liebherr har brukt i 40 år) som skal gi lavere forbruk, høyere lastekapasitet og høyere hastighet. Den vil være klar i begynnelsen av 2014, men lillebroren TA230 er allerede på markedet og kan vise til 20 prosent lavere forbruk, forklarer Nyhaugen.
Introduksjon: L 586 X PowerVed å bruke hydrostatisk drift under lave hastigheter og ved lasting, for deretter å gå over på mekanisk drift ettersom hastigheten øker under transport, øker den nye hjullasteren effektiviteten.