Prøvekjørt:: Mercedes-Benz Arocs prøvekjørt
Vi vet det er mange som er spente på Powershift 3 i annleggs-Norge, og det gjelder ikke bare de som kjører anleggsbil med stjerne i grillen i dag.
Nå har vi kjørt de første bilene under tyske forhold og inntrykket er godt.
Mercedes-Benz Arocs med Powershift 3 innfrir både i det store kalksteinsbruddet Dornap og på landeveiene rundt Wuppertal utenfor Düsseldorf.
Powershift innfrirForeløpig har fabrikken levert automatisk gearing på biler med treakslet og toaklset konfigurasjon.
Vi kjørte begge disse og fikk et godt inntrykk av både 12-trinns og 8-trinns versjonene.
Ved krevende anleggskjøring med last reagerer powershiften raskt og tilgir de fleste situasjoner.
Føreren har fortsatt muligheten til å velge trinn selv, noe som fortsatt blir satt pris på ute på anleggene.
8x8 med ekstrem fremkommelighetPå terrenggående kjøretøy med fire aksler, var det kun manuelle kasser tilgjengelig, med unntak av en prototype med powershift.
Alle bilene vi kjørte var førseriebiler og når produksjonen er i full gang blir alle konfigurasjonene standard med powershift 3.
KrabbeprogramVi kjørte en Arocs 4151 K 8x8 i en krevende terrengløype med blant annet en motbakke med godt over 30% stigning og løst underlag.
Totalvekten var like under 40 tonn, men likevel dro den seg igjennom og opp alle hindringene på denne løypa.
Bilene har et krabbeprogram som drar bilen opp de mest ekstreme bakkene selv, da gjerne i krabbegear eller andregear lavserie.
Motorstyringen sørger selv for et turtall på mellom 700 og 800 omdreininger, da leverer allerede OM 471-motoren 95 prosent av det totale momentet på 2500 Newtonmeter (ved 1100 omdreininger).
Programmet dro opp de 40 tonnene uten noe problem. Man kan likevel hjelpe til litt med høyrefoten dersom man synes den tar seg litt for god tid.
Arocs tar overI følge Olav-Kåre Thingvall, informasjonssjef for Mercedes-Benz nyttekjøretøy i Norge, vil Arocs ta over mye av den jobben Actors har gjort som anleggsbil.
Det vil si, de fleste biler som trenger ekstra kraftuttak og som brukes til anlegg blir Arocs. Herunder finner vi for eksempel tømmerbiler og biler med kran.
Automatisk gearing blir viktigere og manuell kasse blir etterhvert kun levert som et option, i følge Daimler-folket.
Les om Arocs-lanseringen i januar.
Av nye Actros har Daimler til nå solgt 20.000 biler i Europa, for Norges del blir Arocs en vel så viktig bil og kanskje viktigere.
Norgespremiere på TransportmessaDen første Arocs på norsk jord vil vi kunne se på TransportMessa på Gardermoen 5. til 7. september i år.
200 i åretThingvall gjør et anslag på at de vil selge 200 Arocs i året, og det første normalåret for modellen vil være 2014.
- Dette er en utrolig viktig bil for Norge, den har et bredt bruksområde, to rammebredder, 14 hyttevarianter; 16 Euro 6-motorer, powershift og er påbyggervennlig, forklarer han.
Den største motoren, som også selvsagt er viktig for Norge, blir kommer mot slutten av dette året.