Lærlingen:: Savnet variasjonen
Vi befinner oss på fylkesvei 72 som strekker seg fra E6 i Verdal inn til svenskegrensa. Været skifter fra sterk vårsol til tett snødriv på noen få minutter.
Midt i det tette snødrivet møter vi lærlingen Vegard Gjerseth.
Han sitter bak de 12 spakene på en Cat 160H. Han i ferd med å skrape snø og is slik at den trafikkerte fylkesveien får sin fulle bredde.
Tok utfordringen21-åringen har gått på yrkessjåførlinja på Ole Vigs Videregående skole i Stjørdal. Han er allerede en habil fører av både tippbil, hjullaster og veihøvel. Sistnevnte er det vel ikke så mange lærlinger som får muligheten til å læres opp i, men for Vegard er det utfordringene og variasjonen som fristet mest da han søkte seg til en lærlingplass hos Drift og Vedlikehold i Veidekkes avdeling Steinkjer.
Bevis på altHer består de daglige oppgavene av brøyting, strøing, høvling og lessing på verket. Han har bevis på alt bortsett fra doser nå, men egentlig var Vegard på vei in i transportbransjen.
Ensformig transportHan begynte nemlig som lærling hos Posten, men etter syv måneder savnet han utfordringer i hverdagen.
- Jeg syntes det rett og slett var kjedelig og ensformig med sånn kjøring, så hørte jeg at Drift og Vedlikehold trengte lærling, forklarer han.
Etter litt papirarbeid kunne han fortsette sin lærlingtid med en helt annen hverdag. Det han liker aller mest er å kjøre lastebil, både brøyting og strøing i tillegg til vanlig massetransport gir bra med variasjon.
VariertDriftsleder for Veidekke Drift og Vedlikehold i Steinkjer, Kristian Eriksen, kunne ikke vært mer fornøyd med å få inn Vegard. Samtlige i bedriften setter pris på han og sammen med de to andre sjåførene går de nå i turnus hvor det i to uker kjøres lastebil, for så å kjøre veihøvel i en uke.
25 mil grusveiSteinkjer-avdelingen er i besittelse av to egne høvler og en innleid. Det skorter heller ikke på veier som trenger slikt utstyr året rundt. I driftskontrakten har de blant annet ansvaret for 25 mil med grusveier. Og selv om driftslederen selv kan kjøre høvel om det skulle skorte en dag, innrømmer han at lærlingen for lengst er blitt en mer habil veihøvelfører.
Ikke bare er han dyktig faglig sett, han kommer også med en god porsjon humor og godt humør, noe hele gjengen bærer preg av.
- Jeg kan vel kalle han for en drømmelærling, forklarer driftslederen.
Selv ser Vegard for seg å fortsette her han er nå, han trives med både kolleger, miljø og oppgaver.