23948sdkhjf

Ny Volvo til Contexo AS:: Spesialbygget Volvo EC480DL med boraggregat

I forbindelse med at Contexo AS fikk jobben med bygging av vei og trafostasjon på oppdrag fra Statnett, bestilte selskapet en Volvo EC480DL for bruk på det krevende prosjektet.

Volvo-graveren ble bestilt kort tid etter tildeling av prosjektet og maskinen ble sendt direkte til Volvo Maskins samarbeidspartner CeDe AB i Malmø, Sverige. Selskapet designer, utvikler og produserer spesialløsninger på en rekke forskjellige maskiner.

Volvo-graveren til Contexo skiller seg ut fra andre maskiner CeDe har bygget, da både maskin og boraggregat kan styres fra én og samme fjernkontroll. Maskinen er også utstyrt med GPS (Scanlaser) fra Maskinstyring AS og maskinføreren har full oversikt over veiprofilen via displayer montert både i førerhytta og på fjernkontrollen (Ikke montert ved prøvkjøringen).

Volvo-graveren ble levert samme dag som da vi var i Sogndal for å se på prosjektet Contexo utfører for Statnett. Representanter fra flere leverandører, deriblant IRM Norge, CeDe og selvfølgelig Volvo Maskin. Sistnevnte stilte med både selger, Kim Nymo, tekniker Stian Brække og servicemekaniker Oddbjørn Molland.

Fra CeDe hadde Jan Åke Åkesson tatt veien fra Malmø. Sammen med de andre leverandørene og forventningsfulle ansatte hos Contexo, ikke minst Knut Brusletto og maskinfører Kjetil Haugstad, begge Contexo, skulle maskinen gjennomgå de siste justeringer og prøvekjøres.

Lang og tung

En tilnærmet standard Volvo EC480DL veier litt i overkant av 50 tonn. Maskinen til Contexo veier ca. 65 tonn. Men så har den gjennomgått vesentlige endringer den tiden den tilbrakte hos CeDe. Her ble både stikka og bommen forlenget til henholdsvis åtte og ni meter, slik at rekkevidden er på hele 17 meter.

Standard graveaggregat er også levert med maskinen, slik at den kan brukes som normalt. Men det er ikke derfor maskinen er levert til prosjektet i Sogndal.

Her skal den brukes til boring på den krevende veistrekningen. Boraggregatet som er levert fra IRM er Montabert CPA225E og veier i underkant av to tonn og er seks meter langt. Dette er festet i et HK-feste fra Steelwrist og er av den nye typen med sikkerhetslås.

Mellom HK-festet og boraggregatet er det montert en støttefot. Denne kan presses ned mot bakken slik at undervogna løftes i forkant, for lettere å kunne snu maskinen. Av annet utstyr som maskinen er levert med, er blant annet Indexator RT60B rototilt, pusseskuffe fra SMP, GPS fra Maskinstyring og GMI graveskuffe. Volvoen er også utstyrt med ekstra motvekt på 2,5 tonn.

Prøvekjøring

Som nevnt kan både maskinen og boraggregatet styres fra fjernkontrollen, som er levert av Cavotec, men ikke samtidig. Maskinoperatøren må slå over en bryter for å velge mellom å kjøre maskinen eller borutstyret. Dette er blant annet gjort av sikkerhetsmessige årsaker. Det er flere sikkerhetsinstallasjoner på maskinen, blant annet er det montert nødstoppbrytere på begge sider utvendig foran på maskinen. En grønn varsellampe på taket indikerer overfor maskinoperatøren hvilke funksjon som er aktivert.

Etter noen timer med siste justeringer og gjennomgang av maskin og utstyr, var det klart for at maskinoperatør Haugstad skulle prøvekjøre maskinen. Han var nok litt forsiktig til å begynne med, ikke minst på grunn av alt publikumet, men det tok ikke lang tid før første hull var ferdigboret.

Fullt så forsiktig var ikke Knut Brusletto da han overtok fjernkontrollen. Men så fikk han overbevist seg selv og de andre om at maskinen var veldig stødig. Stående i helling og med boraggregatet 17 meter ut fra maskinen, var det ikke mye bevegelse å spore i maskinen.

Nå i første omgang skulle maskinoperatør Haugstad gjøre seg kjent med maskinen ved å bore i en liten knaus på relativ flat mark, men i løpet av relativt kort tid skal den nye Volvo-graveren settes inn i full drift på veiprosjektet.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.064