Ekstra sikkerhetstiltak på bruprosjekter
Dette gjelder selv om årsaken til ulykken ikke er klarlagt.Stillassystemet som er brukt på Rotvollhaugen bru er også tidligere brukt på en annen bru i samme kontrakt og i Reinertsens kontrakt på E6 Senterveien - Tonstad. Det pågår ikke tilsvarende arbeid på andre prosjekt i Region midt.
Det er allerede satt i gang etterberegninger på brustillasene som er under bygging på Rotvoll. Det er også for brua på Miljøpakkeprosjektet E6 Senterveien - Tonstad etterspurt tilsvarende dokumentasjon.
Det er planlagt støping på Rotvoll nord og E6 Senterveien - Tonstad i juni. Når støping pågår, og til betongen har oppnådd tilfredsstillende fasthet, vil trafikken bli omdirigert. Dette vil gi noen utfordringer med hensyn til trafikkavvikling.
Det er viktig å komme til bunns i hva som er årsaken til denne ulykken, og Statens vegvesen avventer politiets og arbeidstilsynets etterforskning.Reinertsen vil senere denne uka legge fram sin interne granskningsrapport.
- Vi lytter til alle kvalifiserte innspill for å finne årsaken til at dette kunne skje, men vi kan ikke konkludere før vi har resultatene fra etterforskningen som pågår, sier prosjektsjef Ove Nesje, Statens vegvesen Region midt.