23948sdkhjf

Taubanedrift med hjulgraver

Verdens første Doosan DX210W med taubane- og hogstaggregat er levert til Norge. Maskinen vekker internasjonal interesse og nylig kom et team forskere fra hele verden til Vingrom for å se den i virksomhet.

Maskinen som ankom Norge helt i slutten av mai, eies av T. Frivik Taubanedrift AS fra Kyrkjebø i Sogn og Fjordane. Maskinen er i utgangspunktet en Doosans største hjulgraver DX210W, som har en driftsvekt på ca. 22 tonn. Den har to-delt bom, 122 liters hydraulikkoljetank og maks. oljemengde er oppgitt til 2 x 231,7 l/min.

Østerrike

Etter at daglig leder Torbjørn Frivik og den norske Doosan-forhandleren, Rosendal Maskin AS, hadde signert kjøpsavtalen, ble maskinen sendt til ombygging hos Zöggeler Forsttechnik i Østerrike. Her ble taubaneaggregat, teleskopstikke, ekstra oljekjøler og hogstaggregat påmontert. I tillegg ble maskinen utstyrt med skogsbeskyttelse, som blant annet består av stålgitter foran overvogna og hytta, og på hyttetaket. I stedet for stålgitter foran frontruta, er den originale frontruta er byttet ut med sikkerhetsglass (pansret glass), for at maskinføreren skal ha optimal sikt. Maskinen er en såkalt lett taubane, med rekkevidde fra 0 til 200 meter, og har kabelgate med seks tonns trekk.

Kort riggetid

- Vi har fra før fire taubaner, men alle er vesentlig større enn Doosan-maskinen, sier Frivik. Han forteller at disse krever vesentlig lengre riggetid og de må barduneres skikkelig.

- Riggetiden på denne maskinen er ikke mer enn ca. 10 minutter, sier han. Andre fordeler er at den er enkel å flytte mellom forskjellige arbeidssteder og den tar seg frem på egenhånd. På den måten slipper man å benytte maskintransport, som kan være en utfordring å få frem på dårlige skogsbilveier.

Det at maskinen tar seg frem på egenhånd og kort riggetid, gjør at maskinen egner seg godt til bruk der det er flere oppdrag i samme område. Største fordel er allikevel at maskinen er bardunfri. Det var også derfor det 60 mann store forskerteamet kom til Vingrom, sør for Lillehammer, for å se maskinen i virksomhet.

- Så fort vi er ferdige med demonstrasjonen, skal maskinen til Skjåk for å rydde opp etter Dagmars herjinger romjula 2011, sier Frivik. Siste halvannet år er mesteparten av oppdragene til T. Frivik Taubanedrift AS vært nettopp opprydding etter orkanens ødeleggelser.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078