Cross Caddy:: Ferdig Spekket Caddy
Cross-konseptet har fungert relativt bra for Volkswagen med Cross Polo, Cross Golf (Golf Plus) og Cross Touran som alle kom i 2006.
Nå har vi også fått en dedikert varebil i Cross-versjon, for selv om Cross Touran har blitt levert som varebil i Norge, er det jo egentlig snakk om en ombygget personbil.
Som vanlig er det høyere bakkeklaring og plastdetaljer rundt som er hovedingrediensen
4Motion i NorgeMed sort plast rundt hjulbuer, stigtrinn og under støtfangerne blir det riktignok røffere, men de norske bilene blir i tillegg levert med firehjulstrekk.
Dermed blir Cross Caddy kjapt en slags "grombil" å trakte etter for de som skal ha firehjulstrekker i dette segmentet.
Men det er mer som taler for Cross Caddy
Bra utstyrslisteFor Cross-versjonen av Norges mest solgte varebil, kommer med 17 tommers aluminiumsfelger, Bi-xenon hovedlys, cruisecontrol, tåkelys, skyvedør på vestre side, lys og siktpakke, skinnratt og takrails i sølv.
Cross-interiøret er valgfritt, men gir absolutt et spennende preg på interiøret.
I tillegg får du lakkerte fangere og detaljer, sotede baklykter og sorte skjermlister, sølvfargede kanallister og skliplater under, foran og bak.
Nøkkelferdig spekketSom det fremgår av denne lista er dette en nøkkelferdig spekket og stylet bil, det gjenstår bare å klistre firmalogoen på siden.
Prisen starter på 272.900 kroner med moms. Da får du 4Motion og toliters diesel med 110 hestekrefter.
Stivt oppsettOppsettet er relativt stivt, noe som merkes særlig godt med 17-tommers aluminiumsfelger. Har du sikret lasten bra nok, føles det overraskende naturlig å kjøre aktivt i svingene med den høye kassebilen.
SitterMotorresponsen på toliteren er bra, det samme må sies om gearkasse og styrerespons. Som vanlig sitter alt som det skal på Caddy.
Edition 30 eller Cross?Volkswagen har nå to spesialversjoner av Caddy, Edition 30 og nå Cross Caddy. Og om Edtion 30 skal fri til de som holder seg mest i byen og på motorveien, frir Cross til den som stadig befinner seg på dårlig vei, og kanskje på en anleggsplass.
Ok med 110 hkMange har sikkert lyst på 140 og 170 hestekrefter som også er tilgjengelig på den samme toliteren. Men vårt inntrykk er at 110-hesteren med sine 280 Newtonmeter holder lenge for vanlig kjøring. Den oppfattes som trekkvillig og går kjapt ut fra lyskryssene.
140 hk med DSGOm man kjører med mye last og hengerkjøring kan det nok være lurt å vurdere å gå opp et effekthakk.
Om man velger 140 hestekrefter og firehjulstrekk, blir også DSG automat obligatorisk.
Da hopper startprisen opp til 313.000 kroner.
Viper-grønnVi kjørte bilen utført i Volkswagens Viper Green, eller Viperngrün, en lakkode som vi til nå kun har sett på Scirocco. Reaksjonene har ikke latt vente på seg.
Spygrønn, gursjegrønn, Bring-grønn og giftgrønn er reaksjonene fra folk på fargen.
Ikke så positivt kanskje, men etter analysen av fargen har de fleste likt bilen. Og uansett om du vil det eller ikke, så blir du lagt merke til. Cross Caddy finnes i 10 forskjellige farger og ingen av dem er kjedelige, så du trenger ikke være så grønn som dette.
Mye ekstraPressebiler er som regel godt utstyrt, det var også tilfellet denne gangen. For i tillegg til Cross-pakka hadde denne fått med tilhengerfeste, parkeringssensor bak, stor stereo med navigasjon, multifunksjonsratt og parkeringsvarmer med fjernkontroll.
Til sammen var det utstyr for 37.140 kroner ekstra på bilen vår..
Fabrikken har døpt versjonen Cross Caddy, men i prislistene og brosjyrene til den norske importøren heter den Caddy Cross.
Volkswagen Cross Caddy 110 hk 4Motion
Motor: 4 syl common rail
Volum: 1968 cm3
Effekt: 110 hk
Dreiemoment: 280 Nm
Gearkasse: 6-trins manuell
Drift: 4x4
Utslipp CO2: 171 g/km
Forbruk blandet: 0,65 l/mil
Topphastighet: 170 km/t
0-100 km/t: 13,3 sekunder
Bredde: 179 cm
Høyde: 187 cm
Lengde: 443 cm
Akselav stand: 268 cm
Egenvekt m. fører: 1577 kg
Nyttelast m fører: 684 kg
Tillatt hengervekt: 1500 kg
Pris fra: 272.900 kr
Pris prøvekjørt: 310.040 kr