Transportmessa 2013:: Veimas viste seg frem
Ved hjelp av å bruke 17 kubikkmeter luft og mellom 300 og 400 liter vann i minuttet representerer den en liten revolusjon i tunnelvasking.
Den tar halve tverrsnittet av en tunnel i seks kilometer i timen.
Eksempelet LærdalstunnelenEn testvask av Lærdalstunnelen som har tatt 3 uker å vaske, tok med dette utstyret tre skift forteller Ole-Petter. Med vanntank på henger pluss tanken på bilen får den med seg 30.000 liter, en stor fordel siden halve jobben er å hente vann. Vaskeren er satt på krokramme, så dette er fleksibelt.
SvevestøvkillerEn ny feiebil som Fredrikstad kommune har tatt i bruk, kalles også svevestøvkiller. For dette er en typisk bil tatt frem for å redusere svevestøvet i byene, den har egen kost med spyling for å vaske den hvite kantstripa.
Den har seks koster, blant annet en egen ugresskost og høytrykkspyling i kombinasjon med kostene ellers. Bak har den breisug med 200 bars trykk i tillegg til tårnsluk for tømming av kummer og sandfang. Dette er en påkostet bil og Scaniachassiet er høyrestyrt som vanlig på disse bilene. Selve aggregatet drives av en 904-motor fra Mercedes-Benz.
Ren luft i en feiViften som skaper vakuumet til suget går med 3600 omdreininger i minuttet. I tillegg er bilen flott profilert med påskriften "Ren luft i en fei". Påbygget som er montert i Danmark er av de mer påkostede i denne klassen.
Henning Turunen, Kjell M Owsinski og Tor Arne Werud i Veima.s, skryter av Fredrikstad kommunen som ikke er redde for å investere for å satse på miljøet.