Åtte Doosan DA40 til Hæhre
De åtte knalloransje Doosan-dumperne vil bli levert fortløpende de neste dagene. AnleggsMagasinet var på plass da den første ankom Hæhres servicebase ved Espa langs E6-Minnesundprosjektet.
Hæhres dumperflåteThomas Jonsebråten er ansvarlig for Hæhres voksne flåte av tiptrucker og rammestyrte dumpere. I alt holder han styr på 70 enheter. Jonsebråten er ikke i tvil om hvorfor de ville ha åtte nye dumpere av denne typen nå.
- På grunn av den harde bruken på anlegget har vi valgt Doosan for deres terrengegenskaper og tippegenskaper i ulendt terreng, slår han fast.
Han beskriver maskinene som å være den ekstreme varianten når det gjelder å kjøre i ulendt terreng. Men Doosan har også andre løsninger han setter pris på. Kassen har ikke bare eksosvarmet i bunnen, men også på sidene av kassa. Dette merkes når de i vinterhalvåret kjører Mjøs-leire i kuldegrader.
2373 NewtonmeterDen nye Scania-motoren på 12,7 liter biter også godt i fra seg med sine 2373 Newtonmeter. Dette kommer godt med i alle motbakkene de skal forsere hver dag her ved Mjøsa. Det skal også sies at den går stille, noe vi merket da vi stod ved siden av maskinen og pratet mens den gikk på tomgang.
Norske forholdLuka på dumperkassa får også skryt av Jonsebråten, den tåler norske forhold, det vil si norsk stein. Mellomakselen har fått egen beskyttelse, noe som sier litt om den voldsomme bruken dumperne blir utsatt for.
Det er valgt varsellys av typen strober rundt hele maskinen, men ikke på taket. Dette på grunn av alle undergangene som brukes på anlegget langs Mjøsa.
SperretMaskinene har fartsbegrenser som er satt på 40 km/t, dette gjelder alle dumper-merkene Hæhre bruker.
- Det Hæhres og min erfaring at det ikke er øknomi i å la dumperne gå på full hastighet, forklarer han.
De klarer uansett å kjøre like mange lass på grunn av at syklusene går mer smertefritt om alle har samme hastighet.
KomfortenHytta har webasto, ekstra forsterket og avfjæret førerstol, walkietalkie og alt dette er levert ferdig fra fabrikken i Molde. Man kan nesten kalle de for Hæhre-edition, blir det spøkt om rundt maskinen. Komforten er viktig, fordi sjåførens trivsel og helse er viktig.
MichelinDette argumentet er også med på å velge Michelin-dekk til alle dumperne Hæhre har på anlegget. Jonsebråten forklarer at deres erfaring har vist at dekkene har bra livslengde, bra kjøreegenskaper og gir bra komfort for føreren.