Verdens lengste undersjøiske veitunnel.
I skrivende stund er sveitsiske Marti i gang med innslaget på Solbakktunnelen som nå har blitt omdøpt til Ryfylketunnelen på riksvei 13. På motsatt side av samme tunnel har AF Gruppen startet sin tunneldriving fra Hundvåg.
GigantiskRyfast er gigantisk på flere måter, prisen er etter ny full momsregning beregnet til 8,7 milliarder kroner og alle delkontraktene i prosjektet overstiger en milliard kroner.
53 kilometer tunnelI alt skal det bygges 52.810 meter med tunnel, nesten 53 kilometer.
300.000 lastebillassMot slutten skal 50.000 meter asfalt skal legges på prosjektet, men før de kommer så langt skal mellom 10.000 og 15.000 dynamittsalver fyres av. Det vil bli sprengt ut 3,5 til 4 millioner kubikkmeter stein, noe som tilsvarer 250.000 til 300.000 lastebillass.
TransportbåndMassene som Marti tar ut skal fraktes ut ved hjelp av transportbånd, noe det knytter seg stor interesse rundt i følge prosjektleder Gunnar Eiterjord i Statens vegvesen.
- Dette er vi spente på og det har flere fordeler som å slippe kjøring i tunnelen i tillegg til at man slipper en farlig tipp ved sjøen, kommenterer prosjektlederen.
Verdens lengsteDet at prosjektet inneholder verdens lengste undersjøiske veitunnel har ført til stor pågang og interesse
Ute på anleggene vil det i årene 2015 og 2016 jobbe mellom 500 og 700 personer på det meste.
Profil T8,5Et av punktene som har vært tatt opp i Stavanger Aftenblad er diskusjonen rundt tunnelprofilen. Enkelte har ment at å bygge en så lang undersjøisk tunnel med profil T8,5 er for smalt. Men sivilingeniøren tar denne kritikken med ro og minner om at tunnelen opprinnelig skulle bygges med et løp i tillegg til servicetunnel.
Den ble senere oppgradert til to løp og T 8,5 profil. Trafikkmengden er uansett den laveste i dette prosjektet i tillegg til at det blir enveisrettet trafikk.
Varierende trafikkI åpningsåret er det beregnet at 4000 biler vil passere i døgnet her. For Hundvågtunnelen er tallet 10.000 og Eiganestunnelen vil bli belastet med 25.000 biler i døgnet.
- Alt blir mye enklere med enveisløp, ventilasjon, brannsikkerhet og trafikkseikkerhet blir bedre da, forklarer Eiterjord.
Les også om verdens lengste hengebro med to felt, Hardangerbrua, her: Estetisk forsering av Eidsfjorden