Setter hjula i gang igjen i Motor City
Mange lesere har allerede skjønt at vi prater om Detroit, hjemmet til over 700.000 mennesker, fire millioner, om man tar med hele storbyområdet.
Det er også det åndelige hjem til den amerikanske bilindustrien. I over et århundre har Motor City, som er et vanlig kallenavn, vært drivkraften i den amerikanske økonomien.
Siden Detroit også har et symbolsk forhold til veien, er det også passende at det var i Detroit den første betongveien ble lagt i 1909 og den var en amerikansk mile lang.
Livsgrunnlaget forsvantMen Detroits senere historie har ikke vært like positiv og byen ble spesielt hardt rammet i den siste resesjonen.
For 20 år siden bodde det halvannen million mennesker i Detroit, i dag er innbyggertallet så vidt over 700.000. I løpet av flere tiår har byen sittet fast i en nedadgående økonomisk spiral, dette har sakte men sikkert fjernet livsgrunnlaget for innbyggerne. Boligprisene har sunket med 54 prosent de siste årene.
Bunnen nådd?Men nå skal bunnen være nådd og det er tegn til at innhentingen har startet. En forhandler av Volvo Construction Equipments , Alta Equipment Company, laget nytt håp og vil hjelpe kundene med å bygge morgendagens veier. Volvo CE-forhandleren med det slående navnet Alta, startet opp for snart 30 år siden som leverandør av industritrucker og materialhåndteringsmaskiner.
Familie-selskap
Det familieeide selskapet fører blant annet Link-Belt, Sennebogen og Gomaco. I dag har de 500 ansatte i sine avdelinger i Michigan, Illinois og Indiana. De er en av de største forhandlerne i den øvre Midtvesten. I 2010 tilførte de Volvo Construcion Equipment i sin portefølje.
RelasjonsbyggingFor at Alta skal lykkes i anleggsmaskinbransjen må de også være i relasjonsbransjen.
- Anleggsmaskiner er 100% relasjonsbransje, forteller Brian St. Louis, direktør for produktstøtte i Alta Construction Division.
Ny tankemåte - nye folkMed dette fokuset har selskapet endret seg og det både ser og føles annerledes ut enn for bare to år siden. Endringen i måten å tenke på, førte også til endring av personell. Ny ledelse og nye folk med erfaring fra kjøp og, ikke minst, bruk av disse produktene, ble ansatt.
Direktøren for ansattes engasjement og kundetilfredshet hos Volvo CE, Todd Gothberg, skryter av det selskapet har fått til.
- Det jeg elsker med hva Alta har fått til her, er at de anerkjenner at store ledere tiltrekker seg store talenter. Vår bransje er fylt med gode produkter og kundene vil velge et merke over et annet på grunn av folkene, relasjoner er avgjørende, mener han.
Nytt blodEt godt eksempel på å ansette bransjeeksperter er nettopp overnevnte Brian St. Louis. Han har jobbet for en ledende leverandør av utstyr i 18 år før han begynte i Alta.
- Vi har et fantastisk team her med folk som kjenner bransjen godt og har troverdighet blant kolleger og kunder, forklarer St.Louis.
Tidligere Pontiac-forhanlderNylig åpnet Alta sitt nye moderne anlegg, ca 20 minutter nordvest for Detroit. Alta benyttet da sjansen til å vise frem sine folk, løsninger og utstyr fra Volvo CE med en storslått åpning. Plasseringen og bygningen kunne ikke vært bedre, mener de. Alta kjøpte et nedlagt bilfirma som måtte stenge etter at GM bestemte seg for å kutte ut Pontiac i 2009.
Fem millioner dollars oppussingAnlegget på 6503 kvadratmeter ble bygget nettopp i året 2009, men var kun åpent i noen måneder før det ble kroken på døra. Bygningen stod tom helt til Alta grep muligheten og tok over, og bygget det om til sitt behov. Fem millioner dollar ble investert i anlegget, inkludert infrastruktur og modifikasjoner for å tilpasse det til behovene til anleggsmaskiner. Alta har også investert i en gravemaskinsimulator som kundene kan trene på.
Nye jobber100 mennesker er nå ansatt, men ytterligere 50 skal ansettes de neste to årene. For at kundene skal slippe å kjøre to timer for å hente en reservedel, har selskapet også åpnet en avdeling i Traverse City i Michigan, fire timer nordvest av Detroit. Det er meningen at dette skal sende klare signaler til bransjen.
- Vi forteller kundene og konkurrentene at vi, i likhet med Detroit, ikke kommer til å dra noe sted. Vi skal være her lenge og håper på å hjelpe til med å sparke liv i regionen rundt Motor City, avslutter Rob Chiles, president i Alta Construction Division.