Solbakktunnelen:: Verdens lengste bores med Sandvik-rigger
Marti IAV Solbakk DA, et fellesforetak mellom Marti Contractors Ltd (Sveits), Marti Norge (Norge) og IAV (Island), som alle er en del av det sveitsiske Marti Group, valgte Sandviks tunnelrigger i DTi-serien til utboringen av Solbakktunnelen. Tunnelen er en del av det norske Ryfast-prosjektet. Med en lengde på 14,3 kilometer blir Solbakktunnelen verdens lengste undersjøiske veitunnel. Sandviks avtale med Marti omfattet kjøp av fire intelligent datastyrte tunnelrigger i DTi-serien fra Sandvik, borstål og en servicekontrakt.
ProfileringssystemMarti besluttet å bruke to tunnelrigger av typen DT1131i og to av typen DT921i til utboringen av Solbakktunnelen. Samtlige fire rigger er utstyrt med et profileringssystem fra Bever Control, Bever 3D Win Profiler, til skanning av den faktisk utborede tunnelstrekningen. Det skal gjøre det mulig å kontrollere eventuelle under- og overmassesituasjoner og optimalisere prosessen slik at utboringen blir mer nøyaktig. Den ene DT921i-riggen har også et mekanisert system for stanghåndtering, TRH, til boring av lange injeksjonshull.
Fire modellerSandviks datastyrte tunnelrigger i DTi-serien finnes i fire modeller for utboring av tunneltverrsnitt mellom 12-2 32 m2, boring av boltehull og mekanisert langhullsboring. I følge Sandvik har riggene et avansert iDATA-styringssystem, kraftige, høyfrekvente RD525 bormaskiner, robuste bommer, avanserte styringssystemer og FOPS-sertifiserte, romslige førerhytter som gir maksimal brukervennlighet og førsteklasses arbeidsforhold. DTi-riggene er beregnet for boring i datamodus, men tillater også operatøren å finjustere prosessen hvis grunnforholdene krever det.
Marti Group er en av Sandviks langsiktige kunder. For tiden har de for eksempel en Sandvik DT920i i drift i Bhutan, en DT1131-SC i Island og to DT1230i-rigger i Holmestrandstunnelen (jernbane) i Norge.