D-serien på plass på Hønefoss
På Hønefoss er fokuset for tiden rettet mot å levere ut nye 8- og 6-tonnere i D-serien. For Hako Maskin har foreløpig bestilt 35 maskiner i den nye serien, noe gutta på verkstedet får merke.
ByggesettMaskinene kommer nemlig til Norge i containere, mens hytte og aggregat sendes separat. Slik blir det plass til to maskiner i hver container. Monteringen skjer på verkstedet på Hønefoss, noe som i tillegg til vanlige servicer og reparasjoner betyr nok av arbeidsoppgaver for mekanikerne.
- Å klargjøre en ny 8-tonner med vanlig norsk oppsett tar stort sett tre dager, forklarer mekaniker Christer Lillestrøm.
Nye D-serienDen nye serien smågravere har nå kommet til D-serien, mens de større graverne har kommet til E-serien. D-serien bruker Yanmar-motor med Toshiba-pumper på maskiner opp til 15 tonn. De får positive tilbakemeldinger fra de som har vært bak spakene. Forbedringspunktene er kjapt summert opp til høyere hyttekomfort, lavere støynivå, bedre følelse med spakene, bedre ergonomi og bedre ventilasjon.908D blir tatt inn med lang stikke, det vil si 30 centimeter lengre enn det som er vanlig i andre markeder.
- Maskinen er god og stabil, og med rotortilt får den svært god rekkevidde, forklarer salgssjef Kjell Ove Fagerland.
God Dyrskun for HakoHako Maskins administrerende direktør Terje Lien, er godt fornøyd med D-serien og venter spent på fortsettelsen. Etter årets Dyrskun satt de igjen med kontrakter på fire nye 906D i tillegg til 23 kontrakter totalt, med utstyr og tilbehør.
- I tillegg til salg av nye maskiner, ser vi også at de brukte LiuGong-maskinene er lettsolgte, forklarer han.
Lettsolgte bruktmaskinerFlere av innbyttemaskinene er solgt ut før de kommer inn til Hako Maskin. Dette skjer fordi kundene vet om maskinene før de kommer inn.
Både Lien og Fagerland har tro på at riktig prising i kombinasjon med lite slitasje gjør maskinene populære. Deres bruktlager var kun på fem maskiner i skrivende stund. Hako Maskin har vært i et godt sig i det siste med nye maskiner og økt interesse.
Ny på FacebookNy hjemmeside og facebook-side er på plass, de prøver nå på å få flere følgere og på å bygge merkevaren LiuGong, Hako Maskin og Giant. Forespørselen om maskiner fra epost og via hjemmesiden er økende, så kontakten med markedet gjennom sosiale medier blir bare viktigere og viktigere.
Tar ansvarTerje Lien sitter selv i LiuGong-utvalget sammen med andre representanter fra Norden. Her kommer de med innspill om ønskede forbedringer og endringer på maskiner som skal komme. På de neste E-modellene, som blir lansert i 2016, har han gitt 13 punkter og ønsker. Han er selv fornøyd med forbedringene produsenten har gjort i det siste.
- De siste årene har maskinene blitt flere hakk bedre og forbedringene er å se både på lakkvalitet og på førerkomfort på de nyeste beltegraverne, slår han fast.
Bedre finishDet hører med til historien at LiuGong har tatt over en tidligere lakksjef fra Hitachi og hos Hako ser de at både grunningsarbeidet og lakken har fått høyere kvalitet.
Krevende nordmennHos LiuGong har norske kunder allerede fått rykte på seg for å være kresne og krevende. En av sjefene skal ha kommentert, med glimt i øyet, at nye prototyper kan sendes til Norge, og om den godtas der, kan den selges i resten av verden.
Terje har sett utviklingen også på produksjonssiden og er glad for at LiuGong tar et klart samfunnsansvar og tar vare på sine ansatte. Det er det som kjent ikke alle kinesiske fabrikker som gjør, noe Terje har sett med egne øyne hos produsenter i andre bransjer.
Kinesisk nedkjølingKina har opplevd en eventyrlig vekst det siste tiåret, men nå er de inne i en nedkjøling, noe ekspertene mener måtte komme. LiuGong solgte 76.000 enheter i 2012 og på gravemaskiner gikk de ned 30 prosent, mye fordi året før var kunstig høyt. Men satsingen i Europa fortsetter og i Holland står det nå et omfattende delelager, noe som gjør at deler kan komme på 24 timer.