Volkswagen Amarok MT33:: Tøff i sandkassa
Når man starter med en Amarok Highline på 180 hestekrefter, bør de fleste allerede være fornøyd. Med ombygningen fra BGnor, forvandles Volkswagens pickup om til en skikkelig tøff gjørmeplugg som kan fortsette der traktorsporene stopper. Etter ombygningen økes både angrepsvinkel og markfrigang betraktelig.
KongeeffektenPå mange måter er dette samme type bil som vi kjørte fra Arctic Trucks i fjor, Amarok At33, og de to 33-tommers ombygningene er sammenlignbare på flere områder. En ting de utvilsomt har felles er effekten de har på føreren. Det merkes med en gang man setter seg inn, du blir kongen på haugen. Ved å sitte så høyt og så komfortabelt, får du en helt avslappet og selvsikker kjørestil. På landeveien og motorveien oppfører den seg overraskende sivilisert og den er svært retningsstabil i forhold til en personbil. De grove dekkene synger litt i høyere hastigheter, men det mest merkbare er at bilen ikke virker noe særlig villig over 100 kilometer i timen. Det virker som det blir for tungt virker det som.
Lekestund i sandkassaNå er ikke denne bilen satt opp for å pendle på motorvei eller landevei, men mer for å kjøre på skikkelige dårlige veier, grustak, anlegg og skogsveier. Det er her den hører hjemme og det merkes. Under vår lille lekestund i sandkassa med firehjulstrekk og lavserie, var det ikke noe som stoppet den. Som vanlig var det kjøttklumpen bak rattet som gav seg før bilen gjorde det.
For den kresneMT33-pakka fra BGnor inneholder i grunnversjon et understell fra MAD Suspension som løfter Amaroken 40 millimeter. De forsterkede støtdemperne er av typen OldMan Emu gjør at den åler mer juling. Mye av tøffheten og terrengegenskapene kommer fra de 17-tommer store felgene med 33 tommer høye dekk. Merket er Mickey Thompson ATZ med dimensjonene 33x11,5 R17. Ved å holde seg til 33 tommer, slipper man å omkalibrere speedometeret. Dette koster 110.625 kroner.
Men på den prøvekjørte utgaven hadde Volkswagens nyttekjøretøyfolk koset seg med den tilgjengelige tilbehørslista og satt på en del ekstra.
Skjult vinsj og snorkelEn Warn XDC 4,2-tonns vinsj skjuler seg i støtfangeren foran med 30 meter spesialtau. Videre har de satt på Cobra frontbøyle, Sirius xenon ekstralys, Seikel rocksliders aluminiumsbeskyttelse under kanal, Seikel snorkel, Seikel aluminium beskyttelse under motor, gearkasse og bakre differensial og nedre støtdemperfester.
På planet har de brukt Vortex sprøyting i kombinasjon med aluminiumsinnlegg fra Volkswagen og lokk fra Aeroklas. Frontlyktene har beskyttelse fra Lexan og det er satt på vindavvisere på vinduene og panserbeskytter foran. Setene har dessuten HTS Active formsydde setetrekk som ser ut som delskinn.
Dyr plukklisteEn plukkliste på 169.586 kroner utover den vanlige ombygningen gjør at dette virkelig er en bil for entusiasten som kanskje ikke er så opptatt av pris. Det er Møller Bil Rehab som har montert utstyret som er levert av BGnor. Forhandlerne kan selv velge om de eller Rehab gjør ombygningen.