23948sdkhjf

På tur med Ørjan

Den svarte Forden får virkelig bevist hva den er bygget for hos Kim Årvik Maskin.

Etter en utvelgelsesprosess stod det til slutt mellom Amarok, D-Max og Ranger for Ørjan Love Ree.

Enkle kriterier

Kriteriene var at bilene måtte kunne trekke så mye som mulig og ha automat. Ørjan likte Fordens automat best og hvordan bilen oppførte seg med tunge lass bak

Limited

Dermed ble det en svart Ford Ranger Limited. Dekoren til det unge voksende entreprenørselskapet, Kim Årvik Maskin, eller "kjellersenkingspesialisten" ble klistret på.

Ørjan, som er firmaets formann, fikk bilen i mars i år og siden det har den dratt rundt på tunge lass i Stavanger-regionen.

Ranger med hjullaster

Vi fikk lov å bli med ut en typisk dag på jobb med gjengen i Kim Årvik Maskin og satte oss i Rangeren til den sindige og hyggelige rogalendingen

Med en hjullaster på den brede maskinhengeren bak, må han stadig ligge litt utenfor den manglende veiskulderen over jordbrukslandskapet på Jæren. Vi møter bønder i digre traktorer og anleggsbiler som også legger seg ut, men det går smidig og uten dramatikk. Det er tydelig at dette er de vant til her nede.

Trekkraft og damer

Turen går innover i landet, blant annet på riksvei 45, med hyppige nedbremsinger for sau i veibanen. Praten går rundt emnene, bil, trekkraft, anleggsmaskiner og damer. Ungkaren Ørjan er eneste i firmaet som kjører pickup, de andre kjører varebiler, blant annet Transporter og H1.

Bilvalget til Ørjan, som kunne spores til høyt standard utstyrsnivå og til relevante egenskaper for oppgavene, ble også gjort på bakgrunn av de lokale bilforhandlerne. Ørjan likte måten han ble tatt i mot hos Ford Kverneland på Bryne, i tillegg til bilen, dermed ble kjøpet til slutt enkelt.

- Jeg er godt fornøyd med valget, Rangeren drar tunge last uten å klage og jeg er imponert over automaten under sånne påkjenninger, forteller han.

Etter hvert ankommer vi anlegget som ligger innerst i Sirdal. Her skal Ørjan levere deres minihjullaster, en Weidemann 1370.

Kjellersenkerne

En av bedriftens spesialiteter har blitt kjellersenking, noe som er blitt populært. Om et hus ikke har en beboelig kjeller med godkjent takhøyde, finnes det muligheter. Kim Årvik Maskin har allerede senket over 20 kjellere, noe som også forklarer hvorfor de kjører inn mest penger på sine to minigravere fra Bobcat på 1 tonn.

Noe som passer fint for Ørjans Ranger å hente og bringe.

Les også: Kjellersenkerne fra Sola

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.063