Tidenes tunnelår gir resultater:: Tidenes borstålsår for Atlas Copco
Statistikken viste at tunnelentreprenørene i år tar ut 6 millioner kubikk fjell fra norske tunnel- og bergrom-prosjekter, noe som er på linje med fjoråret.
12 millioner bormeter- Litt forenklet kan man si at 6 millioner kubikkmeter fjell tilsvarer mellom 11 og 12 millioner bormeter drifterboring sier Bjørn Andresen, som er markedssjef for borstål hos Atlas Copco Anlegg- og Gruveteknikk.
Når vi ser hva Atlas Copco Anlegg- og Gruveteknikk kommer til å omsette for i år, forklarer han at det er enkel hoderegning å beregne en markedsandel på borstål til tunnel på 65 %.
- I tillegg selger vi litt tunnelstål til stykkpris. Den reelle markedsandelen til Atlas Copco Anlegg- og Gruveteknikk på tunnelstål ligger således på rundt 70 %, forklarer han.
Økt andelOmsetningsveksten på fakturerte bormeter på tunnel vil i 2013 bli på hele 40 %. I og med at volumet utsprengt fjell ikke øker nevneverdig, viser dette at Atlas Copco har økt sin markedsandel betydelig.
Fantastisk utvikling- Også når man ser på borstål samlet, det vi leverer både til overjord og underjord, så er det bare ett ord som er dekkende for utviklingen - fantastisk, sier Bjørn Andresen.
Glemmer ikke oppfølgingenI et marked som ikke for tiden øker, har de løftet omsetningen på borstål med nærmere 25 %. Men Andresen vet også at den store utfordringen nå blir å gi kundene en bra oppfølging og support. Derfor ønsker han å styrke teamet som jobber med borstål, og ser etter en ny medarbeider som skal jobbe tett på kundene.
- Året 2013 kommer til å gå inn i historiebøkene som tidenes borstålsår i Atlas Copco Anlegg- og Gruveteknikk avslutter han.