Volvo G-serie:: Tre nye små fra Volvo
De tre nye G-serie hjullasterne i 6-tonns segmentet har betegnelsen L30GS, L35GS og L35GT. Hjullasteren L30GS veier ca. 5,7 tonn, mens L35GS og GT veier ca. 6,4 tonn. S'en i betegnelsen står for "speed" og indikerer at maskinene har en toppfart på 30 km/t. T'en forteller at hjullasterens lasteaggregat er TP-link, mens de andre er utstyrt med Z-bar.
Blant endringene fra forgjengerne i B-serien er nå at alle modellene er utstyrt med samme vannavkjølte Kubota-motor, som tilfredsstiller utslippskravene til Steg IIIB.
SterkereDen nye motoren yter 55,4 kW, som er en reduksjon i forhold til B-serien, mens dreiemomentet er økt med 10 %, fra 240 Nm til 265 Nm. Årsaken til effektreduksjonen er at ved å holde effekten under 56 kW, slipper man å utvikle motoren videre for å tilfredsstille neste steg i utslippskravene. Noe som hadde medført tilførsel av AdBlue.
Den vannavkjølte motoren har også bidratt til vesentlig reduksjon av støy, både på utsiden av maskinen og i førerhytta. I tillegg bidrar den til bedre effekt på varmeapparatet. Førerhytta er for øvrig oppgradert med blant annet nytt instrumentpanel.
VCE-dageneKompakte hjullastere er en maskintype som har hatt en vesentlig fremgang i det norske markedet siden introduksjonen på 1980-tallet. Etter oppkjøpet av den tyske maskinprodusenten Zettelmeyer i 1990 har Volvo Maskin en modellrekke som består av hjullastere fra ca. fire til 60 tonn. Den nye G-serien produseres også ved den tidligere Zettelmeyer-fabrikken i Konz. Forgjengeren, B-serien, ble introdusert så langt tilbake som i 2003 og selv om den har opprettholdt en god posisjon i markedet, er det ingen tvil om at Volvo-organisasjonen er veldig godt fornøyd med å få en arvtager. De nye små G-serie hjullasterne ble presentert for kunder fra hele Europa under VCE-dagene i Eskilstuna i fjor høst. I følge produktsjef Jarle Bjørløw hos Volvo Maskin er de første maskinene allerede på vei ut til kunder i Norge.