Flyplassteknikk på vei:: Øveraasen lanserer Odin og Balder
Det er gått mer enn 90 år siden firmaet konstruerte og bygde verdens første snøplog for montering på biler. Mangt har skjedd siden den gang, og i de seneste 15-20 år har bedriften opparbeidet seg en posisjon som verdensledende produsent av snøryddingsutstyr for flyplasser.
Sort uten saltDe ønsker nå å overføre noe av denne egenutviklede teknologien til vegsektoren. Under Vinterdagene på Lillehammer, en konferanse / maskinutstilling som arrangeres av Statens Vegvesen 11. - 13. Februar i år, lanseres det komplette konseptet «Sort uten salt».
Konseptet består av en elementplog med slapseskjær og en etterhengt kraftig roterende børste. Plogen har blitt gitt navnet Odin og børsten Balder. Navnene er hentet fra de gamle gudene i norrøn mytologi.
Med dette konseptet skal vegbanen ryddes i fire trinn:
1. Hovedskjæret (Odin) tar unna den største mengden av snø
2. Rester og slaps fjernes med slapseelementene, som er en integrert del av hovedskjæret
3. En kraftig, roterende børste (Balder) føyer seg effektivt etter sporslitasjen / veibanens profil og fjerner de siste rester.
4. Om nødvendig, sprayes veibanen med en liten mengde saltløsning. Takket være den grundige mekaniske fjerningen av snø og slaps beskrevet i trinn 1- 3, kan mengden av salt kan reduseres betydelig i forhold til hva man er vant til tidligere.
Resultatet er vesentlige forbedret friksjon og kjøreforhold, i tillegg oppnår man en stor miljøgevinst ved reduksjon av saltmengden.
Balder kan om ønskelig utrustes med saltløsningsspreder, med opp til 3 filers arbeidsbredde uten sprederarmer. Bredde og mengde justeres automatisk og kan GPS-styres for enkel bruk, rapportering og dokumentering. Væskeløsningstanken plasseres på lasteplanet på selve brøytebilen.
Ny salgssjef for veg er ansatt, Erik Abrahamsen. 46 år gammel, bosatt i Kragerø. Han har allerede betydelig fartstid fra både Gjerstad Mek og Tellefsdal. Hans oppgave vil bestå i å bygge opp en egen avdeling for vegutstyr med et tilhørende produktspekter, påbyggervirksomhet, service og ettermarked.
TurbovingeMange med litt fartstid i bransjen vil nikke anerkjennende til Øveraasens velkjente diagonal og spissploger som holder noen av Norges mest krevende veistrekninger åpne. Øveraasen er i ferd med å gjennomføre en rekke forbedringer med tanke på egenskaper og moderne produksjonsrutiner. Utviklingssjef Jan Ivar Thorsrud fremhever spesiellt integrasjonen av Turbovingen på spissplogene som gir en vesentlig reduksjon i oversprut og bedre kasteegenskaper.
Nye unitfreserBedriftens kjente hjullastermonterte snøfresere moderniseres i tråd med endrede krav til avgass- og utslippsverdier. Først ute er UTV 300 som levers med MTU dieselmotorer i henhold til EURO MOT 4 (TIER 4). Utvalget består i dag av to-trinns unit snøfresere fra 180 HK til 700 HK, samt to utgaver av Twin Spin-typen med inntil 630 HK.