Cat 988K:: Norges første flytter fjell på E6
Den vel 60 tonn tunge hjullasteren skal være med på å flytte totalt ca 2,3 millioner kubikkmeter jord og stein i forbindelse med entreprisen på E6 Vinstra - Sjoa. Maskinen er utstyrt med spesiallagd sidetippskuff, noe som i følge Pon Equipment gjør den optimal for tunnellasting på tippsemi og på Cat 772 hjulstyrte dumpere. Tunnelen skal K.A. Aurstad drive fra begge sider, og den andre siden lastes med en Cat 988H som entreprenøren har i stallen fra før av.
Den nye 988K har, i tillegg til Steg IV-motor, flere oppgraderinger. Blant annet er lasteaggregatet nå endret fra monobom til Z-bar, noe som gir forbedret sikt til aggregatet og ytterlige løftekrefter. Lydnivået inne i hytta er redusert med tre decibel, noe som sørger for bedre komfort for føreren.
Maskinen, som er produsert i Aurora, Illinois, har 20 % forbedret dieseleffektivitet og er utstyrt med en Cat Acert C-18 Steg IV-motor på 580 hestekrefter. Ferdig rigget for tunnellasting veier den ca. 64 tonn.
- Ved overlevering av slike maskiner er det alltid viktig å gi god og grundig opplæring. Dette har vi satset og investert mye i de siste årene, forteller salgssjef i Pon Equipment, Helge Opheim. - Jeg tipper de blir kjempefornøyd med både 988K og sidetipp, uttaler salgssjefen.
Opheim var til stede under overleveringen sammen med et helt team fra Pon Equipment bestående av maskininstruktør Egil Bråten, tekniker Lars Fremming og mekaniker Cato Berntsen. K.A. Aurstad stilte med fem sjåfører under ledelse av Per Helge Moe og maskinsjef Otto Mundal.