OSSA bygger tunnel gjennom Sørkjosfjellet

- Nå gleder vi oss til å komme i gang. Først skal vi gjennomføre samhandlingsmøter med entreprenøren, og så regner vi med at arbeidet starter i slutten av september, sier prosjektleder Gudmund Løvli.
Foruten selve tunnelen skal selskapet også bygge ca. én kilometer veg utenfor tunnelen. Kontrakten har en verdi på drøye 415 millioner kroner (eks. mva.).
I sommer fikk Statens vegvesen tilbud fra fire entreprenører på byggingen. Foruten OSSA leverte også NCC, Marti IAV og Veidekke tilbud på den samme strekningen.
Det var også ganske store forskjeller i pristilbudene. NCC lå denne gangen høyest med 523 millioner kroner - altså mer enn 100 millioner kroner dyrere enn OSSA.
Tryggere og bedre vegTunnelen gjennom Sørkjosfjellet er en del av prosjektet E6 Langslett-Sørkjosen. Prosjektet omfatter også en utbedring av vegen mellom Langli og Langslett, inkludert krysset E6/fv. 866.
Den nye vegen vil gi langt bedre framkommelighet og redusere transportavstandene mellom Troms og Finnmark. Prosjektet er beregnet å koste nærmere 900 millioner kroner, og finansieres i sin helhet av statlige midler.
Flaskehals for transportenDagens E6 går over Sørkjosfjellet. Strekningen utgjør ca.10,5 km, den er svingete med bratte bakker. Flere steder er det fartsbegrensninger med anbefalt hastighet 40 km/t. En av stigningene er oppe i 9%. Strekningen er i dag en flaskehals, spesielt for tungtransport og kollektivtrafikk.
E6 er hovedvegforbindelsen gjennom Troms fylke i nord-sør retning, og Sørkjosfjellet er eneste innenlands vegforbindelse mellom de nordligste kommunene i Troms fylke og Finnmark.
Bygging av tunnel gjennom Sørkjosfjellet vil gi en mye bedre framkommelighet, redusere transportavstandene mellom Troms og Finnmark, og ikke minst eliminere antall stenginger av fjellet fordi mange tunge kjøretøy må ha assistanse.