En penere Rodius
SsangYong-og DAF-importøren Autonor har hatt en heisatur de siste årene. Først ble de nye kjøretøyforskriftene innført og det spøkte for de varebiltilpassa modellene Rexton og Rodius.
Så kunngjorde GM at Chevrolet skulle kutte ut personbilmerket Chevrolet i Europa. Med nye flotte lokaler i Råde kom alt dette svært lite beleilig. Etter halvannet års fravær er SsangYong-bilene tilbake på grønne skilt og er bygget om av Lafinto på Gressvik.
Distinktivt utseendeMPVen Rodius kjenner vi fra tidligere med sitt sære utseende og romslige varerom. Den nye versjonen er langt mer «normal» å se på. Kanskje til og med litt tøff i trynet med amerikansk inspirerte lykter og grill. Bakenden har også blitt ny med et mer firkantet og distinkt utseende. Men i profil ser fortsatt denne store MPVen ganske snodig ut, særlig de delte bakre vinduene. Produsenten kaller selv designet for distinktivt, noe vi er enig i. Om man liker det eller ikke, er noe annet.
Forhjulstrekk eller AWDRodius tilbyr mye plass og relativt bra med komfort med en startpris på en classic 2WD fra 309.900 kr. En premium-versjon med 4WD starter på 389.900 kr.
Asiatisk komfortDen store plassen, både bak rattet og i varerommet er uansett udiskutabelt. Rodius har hele tre meters akselavstand, noe som sier litt. Det er ikke mange varebiler man kan stille sitteputa i bakre posisjon og likevel stille vinkelen på seteryggen så mye bakover som på Rodius. Likevel savner vi mer høydejusteringsmuligheter, det føles som man sitter for høyt, selv om det er langt igjen til taket.
Materialvalgene er mange og dominert av plastikk, her kan man ikke være jålete, men bare ta det for det det er, nemlig svært asiatisk. Ergonomien ellers er ok med multifunksjonsratt og en egen liten spak for styring av cruisecontrol på høyre side av rattet.
Mindre motorPå veien føles den stor og duvende, men man får en avslappet og rolig kjørestil. Det er ikke noe poeng i å kjøre aktivt i svinger da styreresponsen ikke er så presis. men Rodius er en milsluker med god oversikt, komfortabel automat og ikke minst en svært god lydisolering. Forrige generasjon ble levert med en 2,7 liters turbodiesel på 165 hestekrefter, nå er den byttet ut til SsangYongs toliter på 155 hestekrefter og 360 Newtonmeter, hvor 190 av dem er tilgjengelig allerede ved 1000 omdreininger.
Mindre tilhengervektDet føles greit nok på den store bilen. Tillatt hengervekt med brems er nå satt til to tonn. Automaten på fem trinn har Mercedes-Benz-gener med en e-tronic-funksjon med gearskifting med knapper på rattet.