NCC signerte milliardkontrakt med Statens vegvesen
I januar starter byggingen av den 2,3 km lange Bjørnegårdtunnelen, som skal stå ferdig i 2019.
Stor kontrakt
NCC leverte det laveste tilbudet, og var i konkurranse med fire andre norske og europeiske entreprenører. Det ble til slutt også NCC som fikk kontrakten på tunnelen, som har en kontraktsum på 1166 millioner kroner.
- Vi gleder oss til å starte byggingen av Bjørnegårdtunnelen, sier prosjektleder May Bente Hiim Sindre, og hun ser frem til samarbeidet med NCC, – de er en stor og profesjonell aktør, som vegvesenet kjenner godt fra før, legger hun til.
Bjørnegårdtunnelen vil erstatte deler av dagens E16 fra Kjørbo i sør til Bærumsveien i nord. Den får to tunnelløp med til sammen fire kjørefelt.
Den andre hovedentreprisen, Rud – Wøyen, vil bli lyst ut neste år. Planlagt åpning av hele strekningen er i 2019, mens ombygde lokalveger mellom Sandvika og Emma Hjorth åpnes i 2020.
Fakta om utbyggingen av Sandvika – Wøyen
Strekningen er 3,5km lang med:
- fire felts motorveg
- 2,3 km tunnel der vi legger til rette for kobling mot ny E18
- 1,2 km veg i dagen
- 2 store planskilte kryss
- gang- og sykkelforbindelser, samt gjenåpning av Dælibekken
- Nytt lokalvegsystem Sandvika /Hamang