Londons Crossrail:: Åtte TBM-maskiner går samtidig under London
Crossrail startet opp i 2009 og fordeler seg nå på over 40 forskjellige anlegg. Prosjektet innebærer å lage ny underjordisk toglinje fra Reading og Heathrow i vest, under hele det sentrale London.
14,8 milliarder pund
Den knytter sammen alle knutepunkter og hovedutfartsårer, gjennom Londons historiske kvartal, videre gjennom det nye finansområdet i Canary Wharf, til øst-Londons Shenfield og Abbey Wood. Budsjettet er på 14,8 milliarder pund.
Halvering i tid
Strekningen fra Heathrow til West End tar i dag omtrent en time og vil med det nye systemet ta 28 minutter.
Den nye delen av systemet vil bores som tvillingtunneler og de vil være 21 kilometer lange. De vil ha en diameter på 6,2 meter og når den åpnes i 2018 vil den koble sammen 28 eksisterende stasjoner.
Åtte TBM-maskiner i drift
For å drive de totalt 42 kilometerne med nye tunneler brukes åtte TBM-maskiner som veier 1000 tonn hver seg, er 150 meter lange med et mannskap på 20 hver seg. Rotasjonshastigheten er på 3,19 rotasjoner per minutt og nominell skyvekraft skal være omtrent 58.000 kiloNewton. Den samme kraften kunne også ha løftet 2900 London-taxier. Tunnelene er delt opp i 10 forskjellige løp og flere av stedene har TBM-maskinene blitt heiset ned i hull i bakken midt i det sentrale London.