Satser mot 100 anleggsbiler
Innerst i et hjørne på Exporama, men i en riktig god sofa, finner vi Pluss Truck Sales & Rental AS. Radarparet Rune og Stig Holtan er like kule som alltid, selv om de nå for alvor går inn for å kapre et tresifret antall kunder i anleggsbilsegmentet.
Riktignok gjelder den ambisjonen over en periode på opp mot tre år, men ett sted må man begynne. Og publikummet på Vei og anlegg 2015 kan neppe være feil målgruppe.
Prinsippet med å ganske enkelt hoppe bukk over hele eierskapet og heller leie driftsmidler, det er ikke mindre utbredt på maskiner enn biler. Riktignok råder fortsatt konservatisme på dette området er til lands, i hvert fall om vi sammenlikner med enkelt store markeder i Europa. Men trender har en tendens til å strekke sine tentakler nordover også. Kanskje er vi bare i starten på en boom?
Første gang på Vei og Anlegg
- Det er første gang vi er på Vei og anlegg, ja, svarer Rune Holtan, og siden vi var seint ute fikk vi vel de siste kvadratmeterne de hadde inne.
Rune Holtan er ikke blant dem som er minst flink til å selge inn sine produkter, og argumentasjonsrekken myntet på lastebileiere er upåklagelig:
- Vi er den eneste merkeuavhengige leverandøren i Norge som kan tilby hele rangen av anleggsbilmerker i Norge. Og vi kan levere hele spekteret av de mest aktuelle biltypene, fra dumper til tippsemi-løsninger.
Det beste argumentet Holtan fremfører burde likevel være at det er billigere å leie enn å finansiere og drifte bilen selv.
- Men dette høres litt for godt ut til å være sant, Rune? Hvorfor leier ikke alle hvis det er billigere?
- For de små bileierne er vi helt sikkert det. Vi drifter en bil komplett med alt inkludert til en sum de ikke kan matche selv. Dessuten kommer tilleggsfordelen at vi dermed blir «one-stop-shopping» for dem.
- Litt annerledes er det for de store flåteeierne, men også for dem regner vi med å være en god partner. Vi kan være den fleksible og raske løsningen når behovet oppstår. Det kan være døgnleie, sesong, store og små topper. Men jeg må legge til, vi tar oss betalt for akkurat den fleksibiliteten.
- Svaret på spørsmålet ditt er nok egentlig at det fortsatt er stor eietrang og stolthet over utstyret man har i lastebilbransjen. Og det må man jo respektere.
- Men et typisk forhold som åpner for løsninger fra oss, er kravet til egenkapital. For de bileierne som nå ekspanderer raskt, er det ikke like enkelt å samtidig bygge opp egenkapital nok til å kjøpe nye biler.
Godt utprøvd
Pluss satser mot kunder i store deler av landet. Utleveringssteder for biler er bla. Drammen, Stavanger og Trondheim.
- Dere har lang erfaring fra blant annet trekkvognsegmentet, men hvordan klarer dere brått – etter eget utsagn - å drive også anleggsbiler billigere enn erfarne bileiere?
- Det er ikke brått for vår del. Vi har jobbet med dette siden 2008, og testet ut bransjen med biler og vedlikehold, men uten å snakke høyt om det. Det var først i fjor vi gikk ut og startet å markedsføre konseptet.
- Jeg tenker at anleggsbilsektoren nå er modent slik som trekkvognsegmentet var for ti år siden. Og da går det bare en vei håper jeg, avslutter Holtan.