Første gang vist for publikum:: Huddig Tigon Technology
Ved å kombinere dieseldrift og eldrift, generer og regenerer den energi. Det skal gi høyere virkningsgrad og bedre ytelser samtidig som forbruket blir lavere, i følge den svenske produsenten selv.
Det er første gangen maskinen vises på en messe etter lanseringen i april.
Diesel-elektrisk
Dieselmotoren driver tre elektriske motorgeneratorer som i sin tur driver pumpene for arbeidshydraulikk. EMG-enhetene kan lade et litiumbatteri. Det er også mulig å booste effekten ved å kombinere dieselmotoren og batteriet.
Fremdrift og arbeidshydraulikk kan også kjøres på ren eldrift. I følge Daniel Majgren, markedssjef i Huddig, kan man kjøre to timer på ren eldrift ved fulladet batteri. I tillegg kan maskinen kjøres på nettstrøm og lades via kabel som en plug-in-hybrid.
Her kan man tenke miljø, men også arbeidsmiljø i forhold til støy og utslipp, særlig innendørs kanskje.
Les også: